Pages

My sweet Surrender

Friday, April 25, 2014

Tambah susu badan?




Ni apa yang aku buat untuk memperbanyakkan susu ibu… dan antara yang aku survey kat blog sana ler…
1)      Longan aka mata kucing
Aku tak pasti betul ke sebenarnya ianya ada kesan terhadap aku tapi aku minum je sebab mak mertua aku kata benda ni menjadi..
Aku beli buah longan aka mata kucing kat kedai ubat cina…
Dorang ada jual longan kering macam ni…




Senang je nak buat, ambil lah dalam segenggam dan basuh. Lepas tu rebus dengan sukatan air…
Ikut suka.. tapi biasanya aku sukat pakai botol aku ni, 1 liter air lebih kuranglah…
Nak sedap masukkanlah sesudu dua gula…
Aku kadang-kadang campur dengan gula Melaka…
Biasanya aku minum panas and suam.. sehari sebotol…
Ada juga yang masuk kat peti ais… tapi kalau boleh biarlah minum suam and suhu  biasa pun ok…


2)      Oat
Aku selalu beli 3 in 1 oat… yang ada dalam vico tu… heee… aku tak berapa nak makan sangat oat ni… hubby aku lagi lah.. dia tengok oat kosong tu pun dia tak lalu siap cakap macam muntah kucing lagi… tapi sebabkan nak diet, dia makan juga oat…
Nampak je macam muntah kucing tapi penuh khasiat oat ni… memang elok untuk serap kolesterol…
3)      Kacang buncis
Aku memang suka makan sayur ni.. selalunya aku buat simple-simple je… potong la 2-3 ulas bawang putih and bawang merah yang kecik tu, tumis dan masukkan kacang buncis yang dah potong-potong ni… lepas tu masukkan telur… heee… sedap sangat…

4)      Kurma
Ni aku baca kat blog orang.. tapi memang aku dah amalkan makan kurma sejak preggy lagi… aku pernah baca nak bagi anak kita kurang dapat penyakit kuning pun boleh membantu juga kurma ni.. tapi ye la… penyakit kuning ni bukan dapat elak pun… Afiq still kena kuning dekat 3 bulan.. ada penjelasan scientificnya… may be next entry aku share pengalaman kuning ni… hehe…

5)      Bayam and sawi
Aku tak sure ada effect kat susu badan or tak tapi yang aku pasti bayam memang oraang makan untuk tambah darah. Aku memang suka makan bayam tumis air… mak aku selalu masak simple-simple je… tumis bawang, masuk air nak jadikan kuah, didihkan… masuk bayam… siap… sedap giler… haha…

6)      Susu
Sebab tu ada jual susu lacta kat pasaran… hehe… sumebr yang aku percaya memang terbaik untuk tambah susu badan. Apa-apa brand pun sama je sebenarnya… tapi aku prefer anmum… sebab rasa dia sesuai dengan tekak aku ni.. walaupun banyak je orang buat kajian kata yang susu anmum banyak fat gitu… tapi susu full cream memang la banyak fat… tu yang sedap lemak berkrim minum…

7)      Makanan yang ada yis
Contonya roti… tapi mak aku tak bagi aku makan masa aku dalam pantang… entahlah… sebab dia nak suh aku berdiet and shaping badanglah katakan… (haha… aku tak berapa nak pantang makan… sebab aku ni pantang Nampak… ngap aje…) tapi boleh cubalah kot…

8)      Madu
Awal-awal preggy aku kena paksa makan madu… Hubby aku memang paksa aku makan.. tapi masalahnya masa aku preegy awal-awal dulu aku kena hyperemesis gravidarum tu… yang muntah2 tak tentu ke hala tu… haha.. jadi.. memang tak lalu sungguh nak telan madu ni… tapi lepas bersalin lak aku tak berapa nak lalu makan madu juga sebab aku rasa perit kat tekak… tapi boleh cubakan.. hehe…

9)      Alfafa…
Haha.. aku pun terkena tempias produk Shaklee juga… ada kawan aku distributor Shaklee ni… aku beli kat dia.. tapi aku jarang makan ontime… ikut dan and ikut ingat je… kalau ingat makan kalau tak sampai seminggu pun aku skip… haha… tapi kebanyakkan orang yang makan alfafa ni kata berkesan.. so… cubalah… bagi aku ok lah kot sebab product ni prove by many… hehe…
TAPI… kawan aku ni pesan kalau baby ada jaundis aka kuning, kena tunggu baby tu stabil dulu baru boleh makan alfafa ni… heeee
Ada banyak lagi tips lain… boleh cari kat sini….

Tapi aku pernah tanya nurse kat KKIA yang aku selalu pergi tu, dia kata dengan aku tak ada makanan pun yang boleh banyakkan susu badan Cuma aku perlu amalkan diet makanan yang seimbang dan sihat je…
Aku banyak ambil sumber protein… sejak-sejak mengandung dan dah bersalin dan now breast feeding ni aku jadi pemakan ikan dah… haha…
Aku ‘kureng’ sikit makan ikan semua ni… tapi ye la… sumber tu yang ok untuk protein and omega ni…
So… boleh cari kat web site lain kalau nak cari pasal banyakkan susu badan ni…


~Zamiy Hisana~

No comments: