Pages

My sweet Surrender

Friday, April 11, 2014

Istana kita...


Hmmm...

Ni susah nak elaborate walaupun simple je words dia...
Aku just wondering about benda ni, since aku sendiri pun dah memiliki 'sebuah'...
Semua orang pun nak hidup dengan pasangan secara bahagia, kehidupan rumah tangga yang sempurna...



And most of it, kita nakkan pasangan kita saling menyayangi...
Tak susah nak bagi opinion, and kalau taip kat google, berlambak-lambak tips rumah tangga bahagia boleh jumpa...

tips bahagia

tips rumah tangga

and ada banyak lagi... cari jelah...
Tapi memang senang kata dari buat...

Tapi kalau kita usaha, tak susah nak buat, cuma nak dengan tak nak je...

Aku akui, sepanjang almost 1 tahun plus-plus ni mendirikan rumah tangga, takkanlah tak ada lansung berselisih pendapat kan...
No way man, lagi-lagi awal perkahwinan macam ni, memang lagi banyak benda yang tak suka aja...

Tapi tu lah... yang penting kita nak faham orang tu, and orang tu nak faham kita...
Kadang-kadang, si suami rasa si isteri ni nak menang saja, and ada juga suami rasa isteri nak menang saja...
Mungkin dalam hal macam tu, sama-sama kena duk berehat kejap, fikir betul-betul...
Time tengah marah memang semua pun otak tak center...

Alhamdulillah, setakat ni, aku kalau berselisih pendapat dengan By, memang By suka nak bincang hal tu... Dia tak mengelak...
Biasanya dia akan tanya aku,

 " Apa yang tak kena? Apa yang sayang tak suka dengan benda ni? Bagitahu By.."

Aku je yang kadang-kadang malas nak cakap. Aku selalu nak by discover sendiri apa yang aku tak suka... memang tak boleh nak sangkal, certain perangai perempuan kan suka kalau partner dia discover sendiri dengan hint-hint yang di beri...

Tapi seriously aku cakap... Ada setengah lelaki, dia memang tak faham clue and hint yang kita beri... in case macam tu, kita memang kena cakap... tapi jangan over sangat... biasa-biasa sudah...
And... still... alhamdulillah, so far, By faham mostly semua benda yang senang nak faham ni...



First dalam semua basic rumah tangga... jangan libatkan orang luar dalam hal rumah tangga... ada masalah setel sendiri...
Aku jujur cakap, aku merajuk-rajuk dengan By, aku tak ngadu lagi dengan parents aku walaupun aku tak ada tempat mengadu lain... Kawan pun aku tak share...

Tapi aku tak berhak nak kata or nak bagi nasihat pun sebab, masing-masing pun ada various problem dengan partner masing-masing... Apa yang aku rasa patut, rujuk pada pakar kalau problem rumah tangga tak terkawal...

Yang penting sabar, jangan asyik nak salahkan pasangan je... walaupun kita rasa memang pasangan kita salah, tapi kita kena fikir, kat situ mungkin ada juga sikit-sikit salah kita... Aku mengaku, time marah aku memang asyik nak salah By je.. tapi lepas dah cool down, aku menyesal salahkan dia walaupun memang salah dia... Tapi aku pun salah, aku tak sabar dan cool down...

Bila aku marah By, aku rasa sedih lepas tu, lagi-lagi bila By minta maaf... dia kata, dia tak tahu aku tak suka bila dia buat macam tu... Then... apa nak buat, aku tetap dah bersalah sama sebab marah dengan orang yang tak tahu...




Entahlah... kadang-kadang.... bila bergaduh, benda paling kebanyakkan orang takut adalah 'mengungkit'..
Benda ni memang jadi racun, kalau kita berbaik balik pun, benda tu still terkesan dihati...
Jauhkanlah sifat ni... tak kiralah... ni sikap yang tak baik dalam rumah tangga dan juga dalam berkawan... and dalam apa-apa hubungan pun memang tak baik...

Aku memang tak perfect, semua benda pun aku tak perfect, ada flaw aku tersendiri...
No doubt, ini semua orang pun ada flaw...
Tapi jangan jadikan alasan untuk tidak berubah kepada yang lebih baik...
Sifat negetif benda paling perlu di jauhkan...


Kita asyik fikir orang lain jahat, tapi kita ni baik ke? Nak hukum orang jahat semua and nak aibkan orang lain...

Paling-paling utama adalah, hormat-menghormati...
Kita sebagai isteri, kena hormat suami kita... Dan suami juga kena hormat isteri...
Benda ni subjektif, bukan kepada suami or isteri, kepada semua orang yang kita kenal, yang lebih tua dari kita... and siapa-siapa sahaja..

Kita perlu tahu, hidup kalau kena 'makan sumpah' orang je, takkan bahagia... Niat kita adalah yang utama, kalau niat dah tak baik, sampai bila-bila pun, hati kita takkan tenang...
Benci pada orang yang banyak menyayangi diri kita memang perkara yang amat menyedihkan dan aku rasa simpati pada manusia yang dalam hati dia tiada kasih sayang...

Banyak je cara kita boleh gunakan untuk tegur sesuatu yang kita tak suka di buat oleh orang lain, and sebagai seorang isteri, aku sendiri memang planning pelbagai strategi nak cuba bagitahu By benda yang aku tak suka dia buat tanpa menyinggung perasaan dia... (Haha... ya ke?)

Jangan harapkan orang lain berubah, kalau kita sendiri pun tak nak ubah diri kita...
Kita selalu harapkan orang lain bertanggungjawab atas apa yang dia lakukan, tapi kita ni dah cukup buat semua ke tanggungjawab kita?

Entahlah... Aku pun sendiri alami masalah macam ni, tapi kena saling faham memahami dan berbincang... Kena banyak sabar dan berbincang... jangan cepat nak menyalahkan orang lain tak sempurna...
Bila kita terlalu melihat diri orang lain tak sempurna, kita tak akan tahu tentang tak kesempurnaan diri kita, dan akhirnya kita takkan belajar apa-apa dalam kehidupan kita...

Penyakit dendam kesumat pun kena di jauhi, sebab inilah penyakit yang lama-kelamaan akan jadi barah yang merosakkan segalanya... Kita kena selalu ingat...

Tapi dalam sesetengah kes, mak bapa campur tangan juga menjadi salah satu punca kenapa sesebuah perkahwinan itu porak peranda...

Jangan batu api or masuk campur hal rumah tangga orang sebab kita pun tak tahu apa sebenarnya yang terjadi dalam rumah tangga orang tu.. kita cuma nampak luaran je dan tak tahu apa yang di dalam..

perkahwinan ibarat sebuah buku dan dairy.. setiap hari akan bertambah satu muka surat kehidupan.. kalau kita nampak kulit luar memang la kita tak boleh nak rumuskan isinya...

Bahawa... penceraian adalah benda halal yang dibenci Allah...

أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى الطَّلَاق

“Perkara halal yang paling Allah benci adalah perceraian.”

Jadi dengan sebaik-baiknya kita cuba elakkan perkara ini dari terjadi...
Memanglah... siapa yang nak bercerai, siapa yang nak berpisah... tapi memang kalau sudah takdir dan suratan kita tak mampu nak berbuat apa-apa...
Bila ini terjadi, anak-anak akan menjadi mangsa, mungkin mereka akan kehilangan seseorang yang mereka sayangi...
Wallahualam...

Semoga kita semua di jauhkan dari segala musibah perpecahan sesama keluarga...

Entahlah.. bila aku lihat sendiri sesbuah perkahwinan nak musnah, jujur aku cakap sedih aku tengok lebih2 lagi melibatkan anak-anak...



Mereka memang mangsa dalam hal macam ni...
susah nak cakap sebab hal rumah tangga ni wide sangat divisionnya...
Aku sentiasa berdoa semoga rumah tangga aku kekal sampai Jannah sebab aku mengaku rumah tangga yang aku and by terbina dengan air mata kesedihan, kegembiraan dan kepayahan...

Aku takkan lupa sampai bila-bila dengan apa yang telah terjadi dan by pun takkan lupa apa yang kami hadapi untuk Jodoh yang Allah dah beri ni..

sampai hari ni pun.. masih lagi kami menghadapi ujian tapi apapun... aku bersyukur kepada Allah atas kurnian ini..
dan aku berdoa semoga rumah tangga orang yang aku sayangi juga akan sentiasa Allah lindungi dan beri yang terbaik...

bila aku sendiri tengok depan mata macam mana perkahwinan tu nk musnah.. aku jujur rasa sangat sedih.. walaupun bukan aku yang terkena..


~zamiy hisana~


No comments: