Pages

My sweet Surrender

Friday, April 11, 2014

Pengalaman bersalin di Az-Zahra Bangi...

Alhamdulillah...
Akhirnya aku ada chance nk tulis pasal pengalamn aku yang sangat tak boleh di gambarkan dengan words...
So... diam tak diam, busy tak busy da almost 6 months 'Afiq' sinari life aku dengan by... Alhamdulillah... ni la anugerah Allah yang tak ternilai...
pengalaman di saat kelahiran Afiq tu pn adalah anugerah Allah juga bagi aku... setiap bakal ibu pun pasti ada pengalaman mereka sendiri yang tak ternilai tu... sama lah aku...
Aku just sharing experince and some info and hopefully dapat memberi sedikit kegunaan kepada semua and jangan exploitasi pape inti blog ni yer...

5 Hari sebelum...
19 Oktober 2013

Aku ke sungai besar...
Jauh sangat rsa perjalanan nak ke sana sebab aku duk dalan kereta sampai ada satu masa tu aku rasakan sakit sangat perut aku macam nak bersalin...
Tapi kalau ikut aku punya due date masih ada 11 hari lagi sebelum delivery tu...
Aku ke sini sebab nak mengikut family by...
One of his best cousin got engaged...
Hmmmm... kisah percintaan dorang ni agak kompleks bagi aku.. tapi aku tak citer kat entry ni... may be in my next punya next next entry ke... hehe...

4 Hari sebelum...
20 Oktober 2013

Aku kat sini... kat Aeon Cheras Selatan ni...
Nak menengok cerita Special ID... cerita Donnie Yen...
Aku memang peminat giler pelakon Ip Man ni...
Citer ni baru juga keluar kat panggung Malaysia...
Hmmm... biasalah contraction perut makin kuat tapi keinginan aku nak menonton movie aand berjalan dating still ada lagi...
sejak pregnant ni memang lama tak gi jalan2 kat luar and shopping ni...
heee... rindu sangat rasa nak dating... tapi now dating bertiga...



3 Hari sebelum
21 Oktober 2013

Aku rest kat rmh sebab esok nk g check up kat KKIA Batu 9, tempat yang biasa aku pergi... actually aku kena pergi 7 oktober hari tu.. sebb now aku punya pregnancy da masuk minggu ke 37 da.. tapi aku tak dapat nak pergi masa tu..
minggu depannya tu da raya haji jadi xdapat nk book tarikh juga..
so.. esk la dapat date appointment...
esok da minggu ke 39 da pun... heee


2 hari sebelum
22 Oktober 2013

Aku ke KKIA Batu 9...
Hari ni barula dapat scan baby...
hurmmm... doktor cakap aku punya air ketuban terlalu sikit...
doctor yang pertama check 2 kali dia kta xde..
aku tak berapa faham sangat bacaan dia. Tapi lebih kurang 5 dan bacaan kedua 7...
then doctor yang kedua pulak scan... bacaan dia 9..
bila aku tanya doctor kata normal 9...
Doctor yang pertama xsedap hati sebab dia kata ni kes oligo and dia buat surat utk aku ke hospital kajang.
Dia takut if apa-apa terjadi nanti dia tak nak di kenakan tindakan undang-undang..



nak o tak... aku n by kena g hospital kajang...
dgn bacaan 7.5 aku di scan... ada Juga 2 org yang nak bersalin kat situ tapi last2 aku n sorang dari mereka balik..
doctor india yang scan aku tu kata air ketuban banyak, ada 12...


So malam tu aku just balik ke rumah.. tapi adik aku call dia kata dia risau kalau2 baby lemas kalau aku tak buat something And push aku untuk call Az-Zahra untuk masuk bersalin..
By pun sama da keresahan sebab menunggu hal kecemasan macam ni..
dia dah pening kepala sebab nak tnggu aku bersalin and kerja...
Alhamdulillah... malam ni By xkeje...

1 hari sebelum
23 Oktober 2013

Aku masuk jumpa Dr.Mashitah, sebab sebulan yang lalu memang aku jumpa dia untuk follow up kes aku ni..
Dia scan perut aku and terkejut sebab air ketuban yerlalu sedikit.. dalam 2 plus2 macam tu... Oligo sangat2 katanya...
Aku memang nervous dengar sebab dia terus nak admit aku masuk wad, induce untuk bersalin awal... 

So.. aku memang xbersedia lagi... By call mak dia, inform hal ni and mak dia bersiap2 nak datang ke Az-Zahra...
aku daftar masuk jam 1.00pm...
masa nak daftar tu sempat lagi by tengok orang nak bersalin.. sampai dia takut...

Dalam kul 2.00ptg..
aku ambil ubat pil pertama y di katakan boleh mempercepatkan kelahiran.
suppose ubat tu paling lama 8 jam nak tunjuk kesannya...

dalam kul 8.00malam...
aku still xbersalin lagi...
nurse datang untuk masukkan ubat y kedua..
parents aku and adik aku datang.. tapi dlm kul 12am macam tu dia balik...

hari kejadian..
24 Oktober 2013

By bawa mak dia balik rumah dalam kul 4.00am macam tu..
perut aku dah start rsa sakit sangat...
tapi belum masanya lagi...
bukaan baru 1.5cm je...
nurse bagi aku injection tahan sakit and aku trtdur...

dalam 6.00am
aku terbangun sebab kesan ubat dah hilang.. rsa sakit sangat...
aku bersiap nak mandi sebab nurse kata doctor nak suruh turun kat bilik bersalin kul 7.00am..

7.30pagi...
aku bru lepas akan ubat flush najis sume..
masa tu aku baru la ternampak lendir 'show' tu..
aku dah siap duduk atas katil nak bersalin...
nervous giler...
Masa tu sempat lagi nurse bancuhkan aku air vico...
sejak ni la aku suka giler minum vico 3 in 1...
air drip masuk kat tangan kiri aku...
lepas ni la baru aku terasa sakit yang tak tahu sakit apa...
yang aku rasa macam nak buang air besar ke...
Ada 1 injection kat peha nurse bagi...

Memang masa bukaan 5cm, masa tu memang rasa sakit sangat...
Segala ayat aku baca nak bagi kurang...
Nurse call By yang memang aku tahu tengah tidur...
Haha.. Aku tak paksa pun dia nak duk dalam labour room sebab aku tahu dia takut...
Masa tengok tv, ada scene potong kaki ke or pape la yang terkena pisau pun dia da "auw... auw..."
Setiap kali contraction kuat datang, diorang ajar aku teran baby... memang semua yang ada kat dalam labour room tu pun sama2 jerit bagi semangat supaya aku teran baby... heee.. ni bukan jerit yang menjerit... tapi beri semangat...
Haha... Last bukaan yang aku ingat sebelum kena gunting tu 8cm...

Betullah semua orang cakap... memang tak rasa pun sakit apa pun masa kena gunting tu...

Alhamdulillah...
9.14am.. dengan berat 2.5kg.. baby boy ni selamat lahir...
aku sebenarnya da tak bertenaga nak teran saat akhir tu.. aku terpaksa juga relakan untuk vacuum.. lepas doctor kata baby da start lemas..
Memula tu nampak bengkak juga kepala dia tapi lama2 da ok da dia...
Sebelum bersalin, bacaan anggaran terakhir berat baby aku dalam 3.0kg mcm u.. tapi lepas lahir memang aku terkejut juga baby 2.5kg...
terdengar2 lagi suara doctor mashitah cakap...

"Ala.. baby kecik... tapi tak pe2.. Alhmdulillah dia nampak sihat... tengok ni (nama aku), baby boy.. alhamdulillah baby pun da berak da ni..."  masa dia angkat afiq tunjuk kat aku, aku tak dwngar pun afiq nangis lagi tapi mata dia terbukak bukan main besar. Dia tengok muka aku ... tu la kali pertama kami bertentang mata... beberapa saat lepas doctor ckap macam tu, lagi sekali dengar suara dia,

"Ala.. baby kencingkan saya..." masa tu aku tak berdaya da nak ketawa pun.. penat... haha...


Ni la Afiq... 2 jam selepas di lahirkan...


Aku berehat sekejap dan aku tengok Afiq di bersihkan dan kepala dia di letakkan dalam warmer... dia nangis masa nurse and bidan2 tu bersihkan dia... tapi dia duk senyp je terkebil2 masa duk dalam warmer tu lepas dibalut and dibersihkan...

Aku di tahan sehari lagi untuk pemeriksaan.. dalam kul 10 lebih macam tu mak mertua n hubby datang..
Dia azankan Afiq... walaupun agak lewat tapi alhamdulillah.. aku lega sebab by sendiri azankan dia...

By punya la membelek baby yang baru lahir ni...
Alhamdulillah sangat sebab aku tak ada rasa sakit sangat pun cuma aku lapar dan mengantuk je...

Aku dapat satu lagi injection kat tempat nak jahit tu... masa jahit cuma rasa ngilu sesikit je...

2 jam lepas bersalin, nurse suruh aku pergi kencing...
Diorang ada bagi multivitamin dan sejenis cecair yang macam gula rasa dia untuk aku minum supaya lawas 'uuk'...


Ni la gambaran lepas bersalin tu.. dalam wad..
By yang tangkap gambar ni...
Heeee...


Aku balik ke rumah mak aku sendiri lepas sehari di jaga begitu rapi oleh staff AZIM ni...
Alhamdulillah... diaorang semuanya mesra sangat dan akan membantu jika kita minta apa-apa pun..

Aku tidur malam tu sambil letak baby aku sama-sama atas katil tapi Nurse yang bertugas shift malam tu yang sentiasa akan check upon pesakit tu ambil baby dan letakkan atas cradle dia sendiri...
Aku tak sedar pun bila dia ambil, sedar-sedar dah tak ada... Haha...
sepanjang malam tu.. aku terdengar ayat2 suci al-quran dia pasang...
tenang sangat rasa... bila da nak tengahmalam diorang perlahankan sikit... memang best la kat sana...

Aku minta diorang slowkan aircorn pun diorang boleh tolong, ikatkan kain bedung baby pun diorang buat.. berkali-kali aku minta diorang datang betulkan kain pun diorang datang dengan senyuman..
Sampai nak balik pun diorang treat aku dengan baik sekali...
bukan specific, tapi semua pun macam tu...

Dalam nak bersalin tu sebenarnya diorang bancuhkan aku air untuk sarapan tapi sebab aku dah sakit nak bersalin dah tak sempat nak minum..
Tapi lepas bersalin diorang bancuhkan aku vico yang baru, yang panas...

Bebrapa minit lepas bersalin tu ada lawatan oleh ustazah kat Azim ni.. mereka akan bacakan doa untuk kita sama-sama untuk kesihatan diri kita dan anak. Lepas kelahiran pun dorang bawakan kurma untuk kita buat tahnik kat baby kita...

Aku pun memang da ready  madu nak buat proses tu...
Ada sebabkan aku induce, jadi tak sempat nak buat air selusuh bagai..
bawak air zam-zam je minum...

lawatan ustazah dan pakar kaunseling tu setiap pagi...

Esoknya sebelum aku balik, doctor nazim, paed kat sini datang melawat... doctor mashitah pun datang juga melawat aku untuk check jahitan.. dia rasa lega sebab bekas bengkak vacuum kat kepala baby da kurang...


Hmmm... berbaloi duit aku bersalin kat sini sebab aku rasa happy.. dan yang penting selesa...

Memanglah orang kata, kalau kita bayar semuanya selesa and best.. tapi ada juga kat tempat lain yang berbayar lagi mahal pun still ada juga dapat layanan tak best...

Kalau aku di takdirkan dapat rezeki seorang lagi cahaya mata, memang aku berhajat nak bersalin kat Pusat Rawatan Islam Az-Zahra lagi.. InsyaAllah...

Ni la baby boy ku sekarang.. almost 5 months da dia...
Muhammad Afiq...
Nama timangan ucuk acin manja...





~zamiy hisana~

10 comments:

ieja_abu said...

Berapa kos semua puan bersalin kat sini? Terima kasih.

Rgds

Hisana said...

Maaf ye lambat reply. Kos masa tu dalam RM2,300.Ianya depends pada situasi msa tu. Klu xde mslah mngkn lgi murah. Kalu ada problm mngkn ada extra charge. Ada bnyk pakej tp jgn riso... pakej mahal o murah rsanya layanan nurse sume sma je... still terbaik... hehe...

Nas Wazir said...

seronok baca pengalaman awk..Sy pun baru bercadang nak bersalin kat sana.bila baca yg sana mesra, rasa tak sabar pulak..hehe..booking dari bape bulan preggy ye?

Enna said...

azzahra ada yang bilik twin ke? sy dh 38 minggu tp still x decide nk bersalin kt mana?

Unknown said...

Sy byk review yg bsalin kat azzahra ni mmg ramai yg puas hati.tp tang check up tu kna tunggu smp 2 jam.btol ke eik?sbb sy tgh survey2 gak ni...

♥ Mrs. C ♥ said...

As-Salam,
Saya bercadang anak ketiga bersalin di sini, da 34 wks.. belum lagi buat checkup disitu... harap ok la nnt saya bersalin disini nnt...

Nor Aslina-AS said...

Soyz...cerita sikit psl pakej alkautsar bole?starting from rm1388 kan...4 bedding?

Hisana said...

Maaf semua.. xdapat nak reply komen... jadi buat yang dah bersalin tu, Alhamdulillah, dan tahniah...
Kat sana nak booking bila-bila pun boleh, macam saya minggu ke 36 baru booking... jadi sempatlah dua kali check up dengan Doctor kat sana.. tu minimun check up kat sana sebelum boleh bersalin. Bilik twin ada kalau tak silap. boleh call klinik untuk tanya lebih lanjut..

Azliena said...

HAri sabtu ada checkup tak? Doktor mana yang paling best kat Az Zahrah ni yer? Ingat nk booking dalam minggu depan..skrg dah 34 minggu..

Nor Aslina-AS said...

Hari sabtu ada checkup...but better u call buat appointment dl...Gynae sy dr start checkup smpi bersalin Dr Fazlina.....dia mmg best la....