Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 1, 2015

Kari Ikan Salmon

Hmmm... huhu... terliur lak bila teringat kari ni...
Aku bukanlah penggemar kari sangat kalau nak di bandingkan dengan By, tapi aku tak de kepantangan makan kari la... haha...

Well, Sejak ekonomi 'aku' ni meleset, aku memang banyak memasak kat rumah je... jarang nak makan luar...
special occasion je bru makan luar...

setiap hari aku masak, huhu...
Happy lak juga bila by kata aku punya masakkan dah makin baik...

So... aku nak share resepi ikan salmon masak kari...
Aku punya ni special, bukan kari kepala salmon yang besenya orang buat...
Aku buat pakai isi salmon...

Sedap... bolehlah cuba... huhu... inspirasi aku adaptasikan dari sini... huhu... http://khairulabdullah.com/resepi-mudah-kari-kepala-ikan-salmon/ dan juga kat sini http://www.tiffinbiru.com/2013/03/kari-ikan-salmontanpa-santan.html

Ini bahan-bahannya...

A) Bahan Tumis
1) Kulit kayu manis - 1 batang
2) buah pelaga - 3 biji
3) bunga cengkih - 3 kuntum
4) Bunga lawang - 2 kuntum
5) Bawang merah/kecil - 3 ulas (Mayang)
6) Bawang puih - 2 biji (Mayang)
7) Halba campur - 1 sudu besar
8) Daun kari - 1 tangkai

B) Bahan blend
1) Bawang besar - 1 biji
2) Halia - 2 inci
3) Cili kering/giling - 10 tangkai/3 sudu besar (ikut suka)

Rempah Kari ikan - 1 paket (nak pekat letak 2 paket)
Asam jawa - secubit
Ikan salmon - 1kg / ikut suka (potong-potong)
Garam
Ajinomoto/ serbuk perasa
Bendi (option) - aku tak letak pun... huhu...

Halba campur

daun kari


Asam jawa secubit

rempah kari ikan - apa-apa brand pun ok...


ikan salmon yang dah dipotong


Cara-caranya...
1) Campurkan bahan blend dengan rempah kari. jadikan pes, tambah sedikit air.


2) Campurkan asam jawa dengan air, untuk buat pes asam jawa. banyak atau sikit kuantiti air terpulang.
3) Tumis bahan-bahan penumis di mulakan dengan rempah ratus. sehingga naik bau, masukkan bawang-bawang. selepas bawang naik bau, masukkan halba campur dan seterusnya daun kari.
4) Masukkan pes kari tadi dan tumis sehingga pecah minyak dan naik bau.



5) Masukkan pes asam jawa. dan masukkan ikan, tambahkan sedikit air supaya ikan tenggelam dalam kuah.
6) Masukkan bendi selepas 20 minit mendidih.
7) Masukkan garam dan ajinomoto/serbuk perasa selepas 30 minit kuah dan ikan mendidih.

Siap...

P/S: Kalau tak nak pakai rempah ratus pun boleh, aku saje je letak nak bagi harum kuah kari...


Selamat mencuba!!!

~Zamiy Hisana~

No comments: