Pages

My sweet Surrender

Saturday, October 24, 2015

3 Resepi - Nasi Lemak, Pedal Hati Masak hitam, Pak Choy Goreng Kicap

Huhu... Ni menu weekend aku...
Kalau hari biasa susah nak buat macam-macam resepi leceh ni...
Kalau hari biasa aku masak nasi buat sambal ikan je...

Hari-hari weekend barulah ada masa nak spend masa kat dapur lama sikit...
So ini menu 3 set aku buat masa weekend yang baru berlalu... (semakin rajin aku mengupdate blog...)

First menu ni, main dish la, iaitu Nasi lemak... aku kekurangan bahan untuk nasi ni, tapi alhamdulillah... By kata sedap...

NASI LEMAK SIMPLE

Bahan-bahannya:

Kelapa - 1 biji
Halia - 1 inci
Beras - 3 1/2 pot
Bawang Besar - 1 biji
Daun pandan - 2 helai
sedikit garam

Cara-caranya:
1) Bilasberas sampai bersih.
2) Perah santan. Kalau ikut aku, aku ikut takat rice cooker, untuk 3 1/2 pot aku guna air 4 1/2. Nasi yang aku masak kalau ikut senggat macam ni biasanya ok. Aku tak sure orang lain la... depends pada yang suka keras, kurangkanlah air...
3) Titik Halia
4) Mayang bulat-bulat bawang
5) Campurkan semua bahan sekali
6) tunggu masak, jangan lupa selalu jenguk nasi ni sebab kadang-kadang rice cooker off awal sebelum sempat nasi betul-betul masak.

Campur semua bahan dalam ni...

Sukatan beras

P/S: Aku dapat tips dari akak tempat keje aku, sukatan santan tu kalau boleh satu inci atau satu senggat jari korang tu... lepas masak tu, bukakkan sikit periuk dia, biar dia kering dan kacau-kacau. Yang mana nampak macam jelantah tu akan perlahan-lahan masak sendiri.

Wokeh... siap resepi ni... sencond resepi...

SAMBAL IKAN BILIS

Ni memang pasangan sejati nasi lemak...
berikut ni lah bahan-bahannya yang simple2 je...

Bahan-bahannya:
1) Ikan bilis - segenggam
2) Bawang besar - 4 biji (3 biji Blender, 1 biji mayang)
3) Bawang kecil 3 ulas (Hiris)
4) Bawang putih - 1 ulas (Hiris)
5) Cili kisar/ cili kering
6) Gula - 2 sudu (ikut suka)
7) Garam
8) MSG/ perasa (optional)

Cara-caranya:
1) Goreng ikan bilis separa garing. Siap, tepikan.

2) Tumis bawang kecil dan putih sampai kekuningan.
3) Masukkan bawang blender dan goreng sampai naik bau.

4) Tumiskan cili sampai pecah minyak dan naik bau.

5) Masukkan sedikit air. Masukkan gula, garam dan perasa.
6) Masukkan ikan bilis dan bawang besar.

7) biarkan mendidih sekejap. Siap.


P/S: Boleh kalau nak tambah bahan-bahan lain ikut kretiviti sendiri. ada yang letak air asam jawa, ada juga letak asam keping dan ada juga letak halia. Tapi aku punya memang habis simple. sambal yang ni aku boleh cecah dengan cekodok dan juga makan dengan nasi goreng... hehe...

Next resepi sampingan aku...

PEDAL DAN HATI MASAK HITAM

Ni second try aku masak hitam... first try aku buat masa nak masak daging korban haritu. Huhu... By sangat la suka... jadi dia minta aku buat untuk pedal dan campur hati pulak...

Berikut...

Bahan-bahannya:
1) Bawang besar - 1 biji
2) Jintan kasar - 1 sudu
3) Halia - 1.5/2 inci
4) Serai - 1 batang
5) Buah keras - 3 biji
- Bahan-bahan atas ni (1-5)  semua aku blender
6) 200 - 300gram hati ayam
7) 200-300 gram pedal ayam
8) Kicap manis/ masin (ikut suka)
9) Cili kisar - 2/3 sudu
10) Gula - 1 sudu (ikut suka)
11) Garam dan bahan perasa.

Cara-caranya:
1) Tumis bahan blender dan cili kisar sampai pecah minyak dan garing.

2) Masukkan sedikit air.
3) Masukkan pedal dulu dan biarkan mendidih.


4) Masukkan kicap.

5) Masukkan hati ayam

6) Masukkan gula, garam, dan perasa. Siap.

Simple sangat-sangat. Bahan buat masak hitam ni aku tengok macam-macam dan pelbagai. so boleh juga cuba mana-mana. ikut selera. aku ikut apa yang ada dalam peti ais dan dapur...

PAK CHOY GORENG KICAP

Haha.. selalunya, goreng sos tiram. Nak di jadikan cerita, aku kehabisan sos tiram pada hari tersebut, maka terpaksalah aku goreng macam ni... tapi sedap juga ni... (Betul... aku tak tipu...)

Bahan-bahannya:
1) Pak Choy - 6-7 pokok
2) Ikan bilis - secekup/ sikit (tumbuk kasar)
3) Bawang kecil - 3 ulas (Mayang)
4) Bawang putih - 2 ulas (Mayang)
5) Bawang besar 2 biji (1 biji belender, 1 biji mayang)
6) Kicap manis/masin
7) Garam dan perasa

Cara-caranya:
1) Tumis bawang hiris sampai kekuningan

2) Masukkan bawang kisar dan ikan bilis.

3) Masukkan air dan bahagian batang pak choy dan juga sedikit kicap

4) Jangan biar lama sangat. masukkan bahagian daun pak choy

5) Masukkan bawang besar, garam dan perasa. Goreng mendidih 3 minit. siap.

Jadi... siaplah menu ringkas ni.. nak sedap nasi lemak tu, jangan lupa telur rebus, kacang goreng dan timun juga... tapi aku gantikan timun dengan pak choy sebagai hidangan sayur.. saje nak meriah... haha..

So selamat menjamu selera, dan selamat mencuba!

~Zamiy Hisana~







No comments: