Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 1, 2015

Macam ni rupanya rasa dia, Butter milk chicken... - By

Huhu... ni first time ever aku masak resepi buttermilk chicken ni.. da memang aku terus terpikat dengan rasa dia...
Macam By, terpikat dengan resepi daging o ayam masak hitam, macam tu lah aku terpikat kat resepi ni... huhu.. terliur sangat rasa...
Malam tadi aku buat dengan penuh keazaman berdasarkan resepi mudah Kak KathyJem ni... cuma aku ada ubah suai sikit-sikit ikut suka aku la... huhu

so... inilah bahan-bahan untuk membuat 'beliau'...



1) Ayam - bahagian dada (aku tak guna bahagian dada pun, macam-macam part ada)
2) Tepung gandum
3) tepung Jagung (merangupkan aym, tak de pun tak pe sebab nanti dah salut sos, dah tak de rangup pun)
4) Tepung perisa (macam ala-ala kentucky, tapi aku punya special made) (optional - takde  pun tak pe)
5) Sodium bikarbonate (Optional, tak de pun tak pe.. letak secubit sikit je.. tak leh banyak, memang habis SPOIL rasa ayam tu nanti)
6) Serbuk lada sulah ajishio (optional - tak de pun tak pe)
7) Cili api - 1 biji (ketuk) (ikut suka, nak letak pun ok, tak nak pun tak pe..)
8) Bawang putih - dicincang/ potong kecil dadu
9) Telur
10) Daun kari 5 - 6 tangkai
11) Butter - aku pakai majerin (planta) sebab butter tak de lak kat peti ais...
12) Susu pekat - 2 sudu atau ikut suka (Kak kathyjem kata boleh pakai susu cair)
13) Garam dan ajinomoto/ serbuk perasa

Cara-caranya pula....

1)Campurkan tepung jagung, gandum, tepung perasa dan sodium bikarbonate


2) Celup ayam dalam telur

3) Masukkan dalam campuran tepung tadi dan gaul rata

4) Goreng dalam minyak panas dan tepikan.

 5) setelah ayam siap di goreng, cairkan butter dalam kuali. Kuantiti butter bergantung kepada anda, aku letak 4 sudu (planta)

6) Masukkan bawang putih yang di cincang

7) Sehingga warna keemasan dan naik bau

8) Masukkan susu pekat dan sedikit air. (Aku masukkan banyak air sebab nak kuah.. tapi akhirnya memang meresap pada tepung ayam)

9) Bila kuah sedikit pekat, masukkan ayam

10) Masukkan daun kari dan cili api sebatang

11) Masukkan garam dan serbuk perasa... Siap...



Perasaan aku kali pertama rasa kuah dia ni, macam makan corn-in-cup pun ada... haha...
By lebih suka kalau ianya banyak kuah.. dia memang suka makan nasi tenggelam kuah.. hehe... bila aku asyik tanya apa rasa, dia kata, sedap la juga.. haha.. tapi kalau masak kari... tak payah aku tanya, dia pulak asyik cakap banyak kali... SEDAP...
Huhu... tapi By bukan jenis memilih makan and particular sangat bab rasa, asalkan kari, semuanya sedap je bagi dia...

so far, aku confident nak masak bagi By and anak je makan, sebab selera orang tak sama... macam by, masak sambal dia suka manis-manis, kalau gulai pun macam tu, suka manis... tapi pak cik By tak suka manis sangat... so aku kalau bab nak sediakan makan untuk family by yang lain, memang tak confident sangat...

Anyway... next time aku share Ikan kod masak kari... serius, ni feveret By yang nombor 1.. sedap giler la ikan kod ni, berpadanan dengan harganya kalau dari kilang, 1kg lebih kurang RM100... kalau kat kedai o pasaraya, mungkin dalam RM150 ke atas... serius, sedap giler... bak kata by, "Isi dia melting terus dalam mulut, dengan minyak dia lagi membangkitkan rasa" gulp... terus aku rasa nak makan lak...

SELAMAT MENCUBA

~Zamiy Hisana~




No comments: