Pages

My sweet Surrender

Wednesday, February 13, 2013

Me... with the choices of things around... budget?

Heee... saje bagi title english...
Bak kata en.usop wilca, "Itulah pentingnya English education..." haha... (aku baru balik menonton dengan Paro, cite Husin, moon dan jin pakai toncit)...

~credited to yazidrosly-da blog... Usop Wilca...

So... for this entry, aku just nk share few testimoni on products yang aku guna daily dalam life aku... and some of them memang aku dah guna bout few years gitu...
Aku select products based on kesesuaian for my skin and usage...

Ni depends ok for ur own type of skin, because semua orang have their own type of skin so do i...
No offenses to those products yang may be i'll mention here because, it is not suitable for my skin...

Anyway... aku punya skin ni, type of oily and memang ada jerawat... Of course memang sometime aku macam dah bosan sangat nak layan jerawat aku ni semua... but nak tak nak, aku must take care of it... It's woman and wife duty!

So, first and foremost... aku nak introduce pencuci muka yang aku guna... But, actually, now aku dah jarang guna and sometimes aku rotate guna dengan pencuci muka yang lain...

Ni pencuci muka anti jerawat -safi balqis... harga RM10 ke bawah...

Okie, so far aku dah guna pencuci muka ni for about 1 - 2 years gitu, and result dia ok for my skin... Tak kering sangat kulit kalau guna and jerawat pun nampak surut bila guna pencuci muka ni... Selain ini, lepas guna pencuci muka ni, aku akan guna pelembap muka ni...

Pelembap Muka Sari Gamat
Ni pelembab muka yang aku guna... Harga dalam RM9.00 ke bawah...

Effect dia pun ok and cepat, so far memang ok dengan skin aku...

Then aku guna satu lagi product safi yang aku rasa memang sangat efectif dengan aku...

Krim Anti Jerawat Sari Gamat
Anti - jerawat... Harga dalam RM10 ke bawah...

Ni bukan nak pancing or nak try2 jadi duta or so whatever... tapi memang aku cakap, giler punya berkesan lah ubat jerawat ni kat muka aku... aku guna 2 - 3 hari je, semua jerawat aku surut... THE BEST EVER product anti-acne yang aku penah guna sepanjang hidup aku so far... Aku bukan nak ckap lah, tapi most of product anti-jerawat yang ada kat pasaran (yang harga standard2 ni) aku dah guna... Oxy tak payah cakap lah, semua jenis Oxy aku dah guna, t3 aku dah guna...

Ada satu jenis ubat jerawat dari farmasi... Dalacin - T pun aku penah guna... aku pun tak berapa sure harga dia sekarang bape, dulu aku beli dalam area RM50, tapi ada orang jual murah... tengok kedai lah...


  Ni berkesan tapi untuk jangka masa yang sekejap je lah untuk aku... lama-lama dia macam dah tak lut sangat dah...
Aku memang ada dapat kesan sampingan sikit lepas guna product gamat tadi, kulit aku jadi sikit gelap and agak kusam. pastu aku try and error guna product ni...

safi serum.. Harga dalam RM26 ke bawah...


Ni memang bagi kesan pencerahan terbaik untuk aku... hubby aku pun siap terpegun tengok.. memang betul lah tag line dia, "cerah sempurna" bekas-bekas jerawat aku pun start hilang... 

Selain dari product di atas, aku da mula start pakai satu product body shop.. actually kawan-kawan office aku hadiahkan kepada aku sempena birthday aku yang ke -25 aritu, memula aku guna aku rsa pedih je muka, tapi pastu bila lama-lama pakai aku rasa jerawat pun cepat surut...

Camu-camu estract...


Aku guna product ni dekat 8 bulan lah gitu... aku selang seli dengan gamat... tapi selalunya balik kerja aku guna benda ni cuci muka... aku satisfied dengan kesan dia.. harga dia dalam RM60 ke bawah... Selain dari ni, aku ada guna product Skin Food... Ni pun memang the best pick bagi aku...

BB cream- good afternoon... RM40 ke bawah...

Dia ada 2 tona warna, 1 or 2, tak silap aku y 2 tu normal punya color... yang satu tu light sikit, aku guna yang no.1.... Ni pun ok, tak sebabkan jerawat aku meradang and tahan lama make-up... tak berminyak kulit aku... aku terdiscover product ni time aku selak-selak majalah rapi... dorang syorkan produk ni untuk tahan make-up kulit berminyak lebih lama... aku pun cuba-cuba nasib beli... aku dah guna dekat 2 tahun...
And so far... ok... aku memang suka and berkesan dengan kulit muka aku... ko tak payah pakai concealer lagi nak cover jerawat, sume dia kasi cover... (depends on ur own skin k... but for mer, memang Alhamdulillah...)

Other than ni, aku ada few types product yang aku suka and effect memang cepat gila kat aku...
Untuk compact powder yang aku guna, 

Clear smooth extra... Maybeline... RM20 ke bawah... (depends..)

Ni yang aku guna for almost 4 years... memang sesuai guna dengan BB cream skin food...
For lip-ice... aku guna this one...

Ni memang lama aku guna... RM12 ke bawah... (depends on promotion, can get around RM8 plus2...)

Dekat 5 - 6 tahun juga aku guna product ni... selain tu aku kadang-kadang guna,

Harga aku dah lupa berapa, tapi tak lah mahal... dalam RM20 kebawah kot...


Ni pun lama gak aku guna, dekat 4 tahun lebih gitu... so far aku suka guna kaler dia... No.16, tak silap rosy pink... ni pun ok, tapi duration dia dalam 2 - 3 hours je, ko kena applied selalu... Terbaru sekali aku guna ni...




Mentholatum water lip... RM15 ke bawah...

Yang ni memang tahan lebih kurang 12 hours... mungkin juga boleh jadi 24 hours... aku tak sure... dia tak ada bau, and tak ada color... natural... kadang-kadang hubby aku pun guna time-time bibir dia kering...

Minyak wangi lak, aku guna...

Japanese Cherry Blossom... body shop... RM90 ke bawah... kot... hehe...

Actually ni hadiah kahwin aku... aku paling suka Neroli Jasmine jenama body shop... ni jenis botol yang aku beli dulu...

Ni pure... dalam RM70 ke bawah...

Tapi ni dah tak di buat lagi... Tapi aku cakap.. bau dia memang tahan lebih dari 24 hours... aku puas hati beli mahal.... (walaupun kat certain orang murah jer... ) dorang dah tukar lain, and neroli jasmine pun dah bertukar nama... Aku ada guna yang lain punya botol...

 Ni dalam RM50 - 60 kot... aku lupa dah...

Sebabkan botol yang kat atas tu dah tak de, aku beli type mcm ni, tapi bau dia tak berapa tahan macam yang atas, 8 - 12 hours je gitu... tapi now, botol atas ni pun dah tak ada... so at last aku pun beli yang terlatest punya neroli jasmine @ the new name - Indian night Jasmine... Nama je macam ni, sekali hang bau, memang terus terpkat... tapi ada orang kata depends dengan jenis darah and peluh juga.... hehe...

RM50 ke bawah...

Tapi ni adalah body mist... bukan minyak wangi pure dia... harge yang pure dalam RM83 gitu, botol pun lebih kurang juga la sizenya... sebabkan aku dah beli banyak sangat minyak wangi, so aku terpaksa sabar dulu...

selain dari ni, aku ada pakai...

Bau dia ok bagi aku... RM20 ke bawah...

Ni antara yang ok bau dia bagi aku... bolehlah... ni untuk deodorant spray... body spray pun boleh kot... haha... aku suka lagi pakai rexona passion kat armpit... hehe... dah biasa guna, almost 8 years guna rexona roll on - passion woman...

Ni harga dia lebih kurang RM20 ke bawah jugalah...

Ni bau dia agak soft sikit dari yang atas... tapi ni body mist... hehe... Then tak lupa juga kepada satu jenama yang aku suka jugalah... tapi dia slack sikit bila terkena air or air hujan, bau dia jadi mess bagi aku...

Ni harga dia dalam RM21 ke bawah gitu kot... lupa dah...

Aku pakai ni bila nak gi keje... (sepatutnya tak leh pakai perfume yer gi keje sebab aku Food Technologist @ QA/QC kat bahagian food...) Bau dia ok and tahan lama juga... ada lagi jenis lain cuma aku ok dengan bau yang ini... 

Losyen tangan and kaki... for kaki, aku memang ada problem sejak 3 - 4 tahun yang lalu... ni aku guna sebagai penyelesaian and memang sangat berkesan untuk kaki aku...

Ni harga dia dalam RM24 ke bawah..

Tumit aku pecah-pecah... so aku guna ni... kesan memang ok... tapi ada caranya... first memang korang kena kikis dengan pumis stone dulu kaki korang tu, then apply krim ni, pakai socks lepas tu... kesan dia dah boleh nampak dalam 2 -3 hari guna... ni untuk kaki aku lah... kaki orang lain aku tak sure...

Ni sangat berkesan untuk sunburn... Harga aku dah lupa...

Tapi sekarang aku dah tak jumpa dah yang ni lagi.. tak tahu napa... kesan dia boleh nampak kat aku dalam 3 - 5 hari penggunaan... aku selalu guna kat kaki, sebab bhagian atas permukaan kaki (aku suka pakai selpar), selalu gelap sikit... pas guna ni, kejap je cantik kulit kaki... sekarang aku guna yang ni pulak...

Ni dalam RM10 ke bawah...

Ni aku tak berapa sure sangat kesan dia sebab aku baru je guna... Nak try2... hehe...

Okie... so far... ni dulu yang aku boleh share kat korang-korang yang ada confuse nak pilih product yang sesuai... tapi pape pun, aku memang nak say THANK YOU kat website-website yang aku jumpa gambar-gambar ni... kamera aku tertinggal kabel, so aku tak boleh nk tangkap gambar and upload... hp aku memang rosak dah... dah dekat 5 hari tak boleh on... so dengan beberapa barang yang aku tahu and harga dia, bolehlah membudget berapa semua yang korang nak beli...

Boleh je beli separuh-separuh dulu, tak payah sekali gus... may be next time boleh share jenis-jenis barang yang hubby aku guna... tapi hubby aku tak ada jerawat, so dia kadang-kadang pakai pape product yang dia suka and selesa je... hehe.. May be next time boleh lagi aku share pape product makanan pulak ke yang best untuk consume... hehe...

So... for now, aku just end kat sini je entry kali ni... aku just beli barang-barang yang harga standard kat market je, nak beli mahal-mahal pun aku bukannya banyak duit bebenor pun... most of product yang aku beli, bukannya aku beli tiap-tiap bulan pun sebab benda-benda ni boleh tahan 2 - 3 bulan gak... tapi jangan terlalu lama simpan, takut rosak or cross contamination... jangan ingat food je bahaya kalau cross contamination ni yer... Bahan cosmetic pun bahaya kalau cross contamination... especially untuk ur face... and kadang-kadang skin... and semua pun possible juga for ur body...

So... take care and love ur body!!!! Hehe...

~Zamiy Hisana~


No comments: