Pages

My sweet Surrender

Friday, July 11, 2014

Rashes!


Ucuk acin Afiq manja punya kulit sangat-sangat sensitive…

Aku now tengah nak pberpantang makan… aku punya favourite udang, sotong and yang paling-paling craving sekali, KETAM terpaksa aku lupakan buat masa ni…

Pening juga kepala aku fikir apa punca utama rash kulit Afiq ni…

Banyak juga aku cuba krim and ambil ubat doctor kat KKIA tu tak payah cakaplah dah berkali-kali…

Memula masa awal rash ni nak jadi, Afiq baru nak msuk 3 bulan macam tu… Nurse ada Tanya aku, ada ke aku ambil soya…

Aku jawablah ada… tapi after bersalin…

Dia kata mungkin sebab tu la jadi rash, kulit anak aku sensitive… aku stop minum soya… sebab Doctor pun ada kata masa tu Afiq ni kena eczema tahap awal.

Actually aku minum soya sebab nak ambil sumber protein dari soya tu tapi tak sesuai pulak untuk Afiq…

Tapi… setelah banyak juga aku cuba…
Ni lah satu-satunya yang beri Afiq sinar baru untuk rash dia!



Ezerra!
Now dah jadi favourite aku dah.. harga so-so je… Dalam Rm33 macam tu. Ni aku guna untuk muka… Daripada apa yang di beritahu oleh pharmacist tu, ointment ni organic base so kalau Afiq yang suka masukkan tangan dalam mulut ni termakan sikit-sikit should be no problem sebab basenya di buat dari campuran kulit roti. Klinik Mediviron yang kat Bandar Damai perdana tempat aku selalu pergi check up Afiq pun syorkan product ni...




Yang ni untuk mandian. Yang untuk losyen satu badan aku tak beli coz Afiq tak de rash kat badan pun Cuma kulit dia kering sikit je…

Kat bawah ni, ada seorang dari friend aku guna... dia kata berkesan juga untuk kulit sensitif bayi...




Aku guna krim ni…




Untuk rawat kering kulit Afiq and Alhamdulillah sesuai untuk Afiq… Officemate aku yang syorkan kat aku. Kadang-kadang aku guna je losyen yang ni untuk Afiq.




Disebabkan Afiq ni Bambam… leher dia merah-merah and melecet kadang-kadang.. aku try bedak ni, kering tapi nak kena letak selalu… Tapi lepas officemate aku yang sama syorkan aku bedak ni, Alhamdulillah… terus elok! Memang bersih and licin and kering leher Afiq…





Bedak ni pun aku guna juga kadang-kadang...



Hmmmm… sebelum ni aku guna carrie junior punya mandian, tapi mungkin tak berapa sesuai untuk Afiq, jadi sekarang daday Afiq yang pakai… haha… Aku guna pureen yougurt ni je untuk Afiq selang seli dengan ezerra punya mandian and sometimes aku guna ni…



Untuk minyak sapu-sapuan aku gunakan product ni… dah nak masuk botol kedua pun… memang Alhamdulillah sejak aku gunakan minyak ni, Afiq tak pernah kembung… ada sekali je dia kembung teruk sebab aku tak dah lama berhenti sapu minyak ni kat dia…



Tempat afiq Mandi!!! Heee....



Actually banyak je lagi product lain yang boleh guna… ikut kesesuaian kulit baby kita tu ler… Yang penting kena rajin Tanya… and cari… heeee…




~Zamiy Hisana~


No comments: