Pages

My sweet Surrender

Friday, October 29, 2010

Kalau tak suka, say NO....

Cerewet???
What is that?
Haaa... ni isu yang memang agak complicated dalam masyarakat manusia...
Bab makanan menjadi satu benda pertama kat dalam hidup ni yang perlu di titik beratkan...
(Perggghhhh.... formal gila ayat aku...)

Macam-macam perangai manusia ni terserlah depan makanan...
Ramai orang kata, bila someone tu tak makan sesuatu makanan or beberapa makanan lain, dia akan di gelar cerewet...
Hurmmm...
Aku punyai persepsi dan pandangan berbeza sedikit berkenaan cerewet ni...

Pandangan aku tiada kene mengena dengan mana-mana pihak, ni just my analisis...

Heee...

Aku amek contoh dekat je la, diri aku sendiri...

Aku tak makan bawang... (kalu tumbuk halus aku makan je...), aku tak prefer makanan pedas...  (dulu aku tak makan lansung pepedas ni...) aku tak makan ikan2 darat, aku tak minum air teh susu, aku tak minum nescafe dan ada la lagi beberapa item makanan yang aku tak sentuh...



Orang akan kata aku memang stock mengada-ngada, cerewet... 

Tapi, aku tak rasa aku cerewet... aku bukan suka2 tak makan, cuma ada certain item tu memang aku tak suka nak makan or memang tak boleh makan la kan, sebab perut tak leh terima...



Kalu orang cerewet pulak, bagi aku yang macam ni...

"Saya cuma makan roti jenama Gardenia sahaja. selain dari jenama gardenia saya tak akan makan... kalau sos cili pun jenama kimball sahaja, selain dari itu saya tak akan makan...."



Haha! aku seyes ada kenal dengan seseorang macam ni... tapi apapun, dia punya hak untuk menjadi sebegitu. bukan apa, orang cerewet ni bagus, sebab dia pentingkan ketetapan dan kualiti... bak kata ibu aku, 'celici' gitu...

Apa yang aku rasa semua ni, cuma pandangan peribadi aku je... ini apa yang aku fikirkan dan analisakan... aha! aku busan tak de benda nak pk.... (ye la sangat tak de benda nak pk...)

Baru2 ni, Paro terkena alergik protein, dia tak boleh makan apa-apa makanan pun dari sumber protein...
Aku simpati dekat dia, tapi nak buat macam ne, aku kalau seminggu tak kene McD, boleh kene sawan...
Hahaa!! Aku makan McD, dia mana boleh tahan tengok... mestilah hentam sekali... setiap kali dia consume protein je, mula la dia di serang kelompok-kelompok merah atas kulit dia...

walaupun alergik dia tu tak berjangkit dengan aku, tapi aku ada satu paranoia dalam diri sendiri yang aku senang nak dapat 'saka' paro ni...

Hahaha!!!!

Well, apapun, dia baru je sembuh dari penyakit dia ari rabu aritu, 27 Oct 2010...
Tahniahlah kat dia, dia dah boleh makan protein dah...


Dia punya penyakit datang bermusim... Alergik tu dtg tetibe je pun...
Tapi masa hari pertama dia kene alergik, Dr yang rawat dia tu cakap dengan dia,



"You stress ea? tu yang alergik ni..."

aku agak terkejut dengar, ni first time aku dengar orang kena alergik gitu sebab stress... hehe... tambah satu ilmu aku lagi... (kalau Dr tu tak tipu la...)

Apapun, selagi boleh makan, kita harus makan... makan pun ibadah juga...
Orang kata, nak cari pahala senang je, nak cari dosa pun lagi senang... haha... aku terbaca notes facebook member aku ni, aku letakkan keratannya yang menarik perhatian aku... (sebab aku selalu buat...)

Larangan mencela makanan
Dari Abu Hurairah r.a. berkata: "Tidak sekali-kali Rasulullah s.a.w mencela makanan. Jika Baginda menyukainya, maka Baginda makan. Jika Baginda tidak menggemarinya, maka Baginda tidak makan" (HR Bukhari dan Muslim)

Huhu... jadi, dengan ini aku akan kurang mengomen makanan... kalau tak suka, say no... hehe...
Jangan ikuti amalan syaitonirajim...

credited to i luv islam.com

~zamiy hisana~

5 comments:

The Poyo Me said...

mengapakah kau membuat ini post...
adakah ksebab kau nampak aku makan bawang besar rilek2 semalam?

hahahah

actually, ak kurang memilih walaupun dulu picky jugak ak. pernah berapa tahun tak makan kuey tiow just because tak mau nampak tauge dalam die.

tapi sekarang kalau ade lalat mati pun aku main kuak je, lepas tu sambung makan.

hahaha

ape? geli?

rezeki jangan dibazir beb...

Che Cha said...

haha saiko betol zati nih!

aku jenis makan, aku senang sket bab makan2 ni. janji sedap dan kena tekak aku. aku laaayaaan~ mostly opkoz la yg manis punyaa makanan. kelateee la konon. ahax. gulai pon kekadang kalo manis sedap, ni tok aku la buat.

bab pedas ni....aihh bukan xnak makan tp aku xtahan pedas. cam merah muka aku n berpeluh2 kalori terbakar. tu malas makan pedas tuh.

aku ske try2 makan.


xpe la. orang yg cerewet tu...betolla xleh kata dia cerewet dah cara dia makan camtu. perot dia bukan perot kite ye tak ? ahax!

janji makan la kalo nk idop~ kehkeh

Hisana said...

zati: huhu.. ye kot, aku tersyco secara automatik pas menonton kau makan bawang dengan daringnya... haha... aku sebnrnya tak makan lansung murtabak, dlmnya bnyk bwg~ wuuu... walaupun ada y ckp aku bata' sebb tak makan murtabak...

auz: betul tu... y penting kite tahu apa y perut kite boleh terima atau tak... aku memng like giler makann manis nie...~ satisfied... rasa tenang bila makan sweets... hehe... (aku penggila sweet)

ex british boy said...

zam trauma dengan bwang..hehehe..

weh sape gurl dalam entri ko tu?cun dowhhh ade nombor die? hahaha

masing2 ada hak nak suke ke x makanan tu.very subjektif.kdg org tu xsuke bukan sebab rasa makanan tu.tapi sebab die xpenah makan/xpenah cube/xpenah jumpe makanan tu pun..haha ade je org cmni.byk je aku jumpe..
pape pun aku setuju dgn ayat ko y mengatakan supaya jgn mencela makanan walaupun kita xsuke makanan tu..
xbaek wooo cela makanan..

yela kita mmg x suke tapi boleh jadi tu makanan yang org len suka kan? :D

papepun ur food ur choice =)

Hisana said...

haha... cyalah janda brit boy... gurl y mane ea? y kene alegik tu ke?
ada sngt nombor dia...
haha..
tu la, masing-masing ada kesukaan tersendiri...
huhu...