Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 21, 2010

Ayah dan Ibu... permulaan kami...

Hari ni...
Hati dan perasaan aku agak down sikit...
Entah kenapa aku asyik teringat ayah dan ibu aku...
Sayu je rasa hati aku...
Persaan yang tak dapat nak di klasifikasikan...
Mungkin juga sebab aku mungkir janji dengan ayah, yang memang excited nk tunggu aku balik minggu ni...

Aku mesti balik juga...
Sebab, dia ayik cakap pasal gambar studio yang kami bertiga ambil masa sabtu lepas...
Aku sendiri tak tahu, berapa kali dia tatap gambar tu sejak dia ambil gambar tu dari kedai Fuji tu...

Ibu aku keje, tinggal ayah kat rumah...
Sorang-sorang...
Dia tak boleh nak jalan sangat, kaki dia baru nak baik..
Dia accident motor lepas beberapa hari abang aku meninggal...

Sedih sangat tengok ayah menangis masa abang aku meninggal...
Tapi nak buat macam mana... dah sampai masanya...

Aku tetibe jadi rindu sangat kat parents aku yang jauh di mata ni...
Aku faham,
Diaorang dah tak de siapa melainkan aku dan adik aku...
Tapi adik aku tu memang tak boleh nak berharap dah...
Tahu nak menggatal je... (ambik kau!)

Ayah telefon aku petang semalam... (aku lupe diri time tu...)
Tapi aku tak cakap panjang dengan dia.
Aku kata aku nak telefon balik, tapi sampai ke sudah aku tak call...
Adui... aku rasa diri jadi anak tak guna pulak...
bukan sekali ni je, setiap kali dia call pun aku akan cakap benda yang sama...

"Nanti An call ayah balik..."

Ni je la modal aku...

Tapi....

Apapun, ayah dan ibu tetap ranking yang pertama dalam hati aku...
Tanpa mereka, aku bukan aku... dan aku tak mungkin kenal dunia ini seperti ini...

Aku teringat semula semasa hari kovokesyen aku baru-baru ni... (aku baru je konvo, 12 Oktober aritu...)
Ayah dan ibu aku bersemangat sangat datang...
Serius aku cakap... aku tahu ayah sangat-sangatlah bangga sebab aku masuk U..
Ke mana dia pergi, kalau orang tanya pasal anak dia, dia jawab,

"Anak perempuan saya ni, di UPM... dia amik sains pemakanan..." (walaupun pada hakikatnya aku amik food sains dan teknologi...)

"Dia duk sana 4 tahun... dulu dia masuk matrikulasi..."

Ibu aku pulak, dia jarang sikit nak cerita kat orang pasal akademik aku... dia selalu cerita pasal peribadi aku...
Aku bukannya baik sangat, dia pun selalu cakap aku pemalas...
Tapi... dalam diam-diam... dia sebenarnya gembira bila ada seorang bekas bos aku, (bos aku masa aku keje sementara nk tunggu panggilan U) puji pasal peribadi aku depan kawan2 dia...
kata bos aku tu,

"Hisana (bukan nama aku yang sebenar) tu, anak yang baik..." (kembang kejap aku...)
Ibu aku sangat bangga dengan kata-kata bos aku tu, (dia eksyen depan kawan2 dia lagi), sampai ke hari ni dia asyik je cerita pasal benda tu...

Aku serius cakap, aku tak pandai nak kemas-kemas rumah bagai ni, tak pandai nak masak-masak ni, tak berapa reti aku nak buat keje2 rutin seorang perempuan... tapi... ibu aku tetap... menerima aku seadanya...
(walaupun dulu ibu tak suka dan tak pernah bagi aku buat apa-apa keje kat rumah)

Kadang-kadang aku rajin sangat-sangat marah dan merajuk dengan ibu.. (mengada-ngada sebab anak tunggal perempuan...)
Tapi... sekalipun ibu tak pernah ambil hati...

Ayah tak pernah merungut kalau aku mungkir janji...
Ibu tak pernah marah kalau aku mengada-ngada...

Ayah dan ibu.... terbaik dari Allah yang pernah aku terima...
Anugerah yang tak ada galang gantinya...

Menitis air mata aku masa wakil graduan sesi ke-8, sidang ke-2 (tak ingat nama dia), tu bagi ucapan yang kredit kepada ibu dan ayah tu..
Dia menyanyi lagu ayah dan ibu masa time bagi ucapan...
mendayu betul suara dia... (tak la sedap mana pun...)
sambil dia menyanyi, hidung aku pun sama sakit tahan nangis...
tapi, akhirnya tewas gak...

"Ayah dan ibu...
itulah... permulaan kami...
Dapatlah melihat bulan dan matahari...
Ahai...
Yang Dikurniakan dari Ilahi..."

Si bukit (bukan nama sebenar) yang duk sebelah aku ni duk cakap,
"Aiyaaa... jangan nangis la..." tak leh blah... dulu musuh ketat aku dia ni...

Ayah aku tak leh nak jalan sangat, baru je baik, tongkat la teman sejati dia masa kini...
Tapi dia still nak datang dan rasa sangat gembira bila nama aku kene panggil masa kat dalam dewan...

 Gambo peveret bapa aku...

Apa yang aku dapat pada hari ini adalah kerana jasa mereka...
Titik peluh dan susah payah ibu dan ayah...
Aku bukan anak orang senang,
Aku rasai sama keperitan mencari ilmu ni,
Tapi sepanjang perjalanan ini, aku tidak susah bersendirian...
Aku susah bersama dengan ibu dan ayah..
Malah mereka lagi bersusah payah dari aku...

 Hadiah dari ibu...

Mana dan apa yang mampu aku berikan sebagai balasan?
Mereka tidak pernah meminta balasan...
Hanya meminta secebis senyuman, hanya mahu mendengar suara aku...
Ni bukan citer drama, tapi inilah yang ayah aku minta,

"Ayah cuma nak tengok An ketawa dan senyum..." inilah balasan yang dia nak dari aku...

Aku tak tahu orang lain punya perasaan, tapi sebagai anak... luluh hati aku mendengar...

Ayah dan ibu,
apa yang aku dapat dan kecapi hari ini, aku dedicate untuk anda berdua...
Aku buat semua ini kerana ibu dan ayah...

Untukmu ayah dan ibu....

Semuanya...
Seluruh hidup ini aku hadiahkan untukmu, ibu dan ayah...
Andainya dalam masa terdekat ini,
Allah mentakdirkan perpisahan antara kita,
Jujur aku katakan, diri ini masih belum bersedia menerima kehilangan anda...
Moga Allah memberi kita sedikit lagi ruang dan masa untuk bersama,
dan ditakdirkan berpisah satu masa nanti akan ku doa bertemu di akhirat kelak...

Ayah dan ibu yang amat-amat aku cintai...

~zamiy hisana~

2 comments:

The Poyo Me said...

fuhwaaaaa...ayahmu sangat suweettt....buleh wat ak nangis! (yg student bagi ucapan tu ak x nangis plak, maybe sebab suara die siyes xsedap)

ak tringat time konvo, ak kuar dewan trus cari parents ngan nenek. xde pon rase nak cari kekawan. bile diorg sruh cri bru ak cri. itupun kejap je pastu gi mkn sama2 ngan parents.

malam tu parents/nenek tny "apasal tak gi amik gambar ngan kekawan td? ingat you takde kawan."
fuuhhhh!!

taukah korang aku sanggup tak cari kawan sebab nak spend time dengan korang yang baru datang dari rumah...nak gi amik gambar dgn korg, nak makan dgn korg. korg penat tunggu luar dewan ak tinggalkan pulak. ni kan hari untuk korang. bukan hari untuk aku dan kekawan aku...huuhu

*sentimental mode da smpi dahhh*

Che Cha said...

sume mak samaaa kan. sebijikk kot. hehehe kekadang dok cite ulang2 benda yg dorang rasa bangga. sampai segan aku kekadang coz aku rasa aku xbagus pon.