Pages

My sweet Surrender

Saturday, January 30, 2010

This is the stinks nature of human... Primo...

Mencuri... memang dah salah dia, tapi ytak perlu nak pandai-pandai buat hukuman sendiri. Aku terjumpa satu kampung or satu komuniti ni, di mana masyarakat kat sana biasanya buat diaorang punya hukuman sendiri kepada mana-mana pesalah. Paham-paham je lah apa yang di hukumkan mereka tu. mestilah benda yang scary yang kebanyakan manusia memang tak pernah bayangkan mahu melalui benda yang sama.

Bila diri dah terkena sesuatu yang tak di ingini, semestinya rasa marah dan geram, baru lepas kena rompak or kena curi, kena aniya ke... mesti rasa membuak-buak nak balas dendam... Aku paham, termasuklah 'sape-sape' yang terkena benda yang tak diingini... inilah nature manusia yang tak dapat nak tahan dengan perkara yang tak diigini berlaku atas diri mereka.

Rasionalnya, manusia tiada rasional bila datang kes-kes macam ni, sepertilah masyarakat yang aku jumpa ni... mereka akan pukul pencuri atau pesalah tu dan minta pesalah tu mengaku. tapi bila difikirkan balik, kalaulah orang tu tersalah tangkap pesalah, tak ke kes kesian giler. Baru pagi tadi sebenarnya aku terjumpa masyarakat ni, aku tak nampak depan mata, cuma aku dengar sendiri... boleh di katakan aku berada di tempat kejadian, cuma aku saksikan dengan telinga je, tak sanggup nak tengok.

Mestilah aku takkan bagitau kat mana penempatan masyarakat tu kan... Dalam kes ni, sesiapa pun akan mengaku kot kalau dah kena bantai macam tu sekali. aku pun silap-silap aribulan mengaku... HAHAHA...
kalaupun betul orang tu pesalah sebenarnya, boleh je kot tanya... memang betula ada manusia yang tak nak mengaku kalau tak gunakan kekerasan atasnya. tapi may be patut serahkan pada polis kot... hurm... entahlah aku pun tak tahu nak cakap macam ne, kadang-kadang polis pun tak boleh nak buat pe kalau pesalah ni memang ada bukti sahih gila yang tunjukkan dia tak bersalah, walaupun hakikatnya dialah yang bersalah...

Mengingatkan aku pada cerita LAW Of A BIDING CITIZEN... best giler Gerard berlakon dalam cite tu... dalam cietr tu ada satu part yang pencuri tu cakap pada semua, orang (dia) yang salah akan mati pada hari tu, pesalah yang salah... kononnya, hukuman mati yang dia akan ambik tu untuk orang membunuh, dia tak bunuh pun sesiapa tapi dia mencuri je, macam tak adil gile yang dia dihukum dengan perbuatan yang bukan dia buat... adalah jalan citer dia macam mana dia boleh terkena gitu, nak tahu tengoklah sendiri... best giler, memang boleh rating 9/10 kekemasan cerita tu, ada satu scene bagi aku tak kemas, so tu kurang satu... scene last sekali masa nak kunci lelaki pesalah ni kat dalam penjara, yang sekor tukang kunci kat bahagian bawah lubang penjara tu boleh je nak kunci awal-awal tak perlu kot nk tunggu lama-lama sampai bom nak meletup... tak leh blah... citer ni memag kool... sedangkan orang yang bersalah tak boleh di hukum kerana tiada bukti yang menunjukkan dia bersalah, maka manusia akan menghukum dengan hukuman mereka sendiri...

Aku faham, kalau aku pun kat tempat si gerard dalam citer tu, mungkin aku pun akan buat benda yang sama, itupun kalau aku pandai dan banyak duit and satu lagi kebal, panjang umur... hahaha....

Tetiba aku rasa best giler jadi tactician.. dah terlambat ke kalau aku nak jadi master mind sekarang? best giler profession tu, tapi kuncinya mestilah kena pandai kan... huhu....

2 comments:

Che Cha said...

pehhh =P

tapi bagi aku kalo aku jadi gerard tu pon silap2 mampos kot idop orang yg menganiaya aku, kalau ikotkan kata hati yg buta dan nafsu ni... tp selagi kite ada agama Islam, insya Allah ada sempadan untuk mengawal kite dari berbuat perkara lebey teruk camtu. If kena aniaya, kite just berdoa la n yea report polis. the rest tu sume kerja Allah, xkena kat dunia, akhirat tetap ada xleh lari mana dah.

hehehe tp depends kat manusia kan, rasa xpuas hati orang jahat tu idop bahagia, rasa nk ranap2kan diri die jek.

ahax by the way zam, nk jadi genius belom terlambat. but being genius in ur own way. maybe bukan as a tactican. kehkeh . ko akan ada speciality laen. figure it out =D hikhk

Hisana said...

huhu... ya betul tu, kite selalunya konservatif je... paling-paling pun maki hamun belakang-belakang je lepas kena aniya ni... hahaha... paling habis boleh buat pun, report polis and berdoa...

huhu... aku ada speciality y aku tak discover lg rupanya... huhu... anyway, thanks!