Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 17, 2013

The Marks!




For sure semua orang pun ada tanda-tanda yang mereka alami pada awal
mereka tahu mereka mengandung…

Honestly, untuk orang yang Menstrual period Cycle – nya yang tak berapa
teratur macam aku ni, memang susah sikit nak detect



Before this, I mean before kahwin ni,
aku memang tak ambil pusing sangat pasal kitar haid aku
memang aku Cuma fikir
datang lambat or cepat ke, biarlah ikut suka dia

Tapi lepas kahwin, memang aku particular sangat
bout this, sampai aku buat satu schedule period aku sendiri
aku tengok contoh sorang blogger ni yang buat macam tu

 Okie, tak apa, next time aku cerita pasal jadual period ni

Aku ingat lagi tarikh tu, memang jadi sejarah…
Pada 23rd February 2013 tu, aku punya company ada Annual Dinner
balik dari Annual Dinner tu, aku rush ke Subang
Aku hantar family aku balik sebab kereta adik aku rosak

Esok paginya tu, 24th February 2013 tu, aku bersiap nak balik
Bcoz nak pergi ambil BR1M kat tasik permaisuri… (tempat yang aku tak berapa nak pergi… sebab ada sejarah tak best dalam hidup aku kat sini…)

Masa nak mandi tu aku dah nampak a few drop brownish red spot
atas pantyliner…
aku not expecting much because aku punya period dah nak due pun
mengikut perkiraan aku, itu adalah hari yang ke-32.
Bagi aku memang normal, around 30-34days macam tu, not fix.

Aku pun siaplah pakai pad semua…
Lepas amik BR1M tu, sempat lagi aku gi tengok Movie dengan By,
‘Beautiful Creature’ sebab By tahu aku tengah in foul mood lepas
balik dari taman tasik tu
Dia saje nak bagi aku happy


Aku balik rumah semua dah malam, tapi still pad bersih.
Esok pagi tu, atas pad ada lagi brownish reddish spot ni,
tapi kuantiti ada banyak sikitlah dari yang semalam.
sikit je pun lebihnya…

Aku da start rasa pelik sikit..
Honestly cakap, memang ada aku expect preggy punya spotting
Tapi, aku tak buat urine test sendiri lagi, biar je dulu.
Simpan dalam kepala je dulu, off pergi kerja macam biasa

3 hari lepas tu, on 28th February 2013, hari terakhir February tahun ni,
aku buat UPT (Urine Pregnancy Test) kat rumah
sebab period aku tak turun-turun
aku expect and aku takut juga kalau-kalau ada problem ke kan
Alhamdulillah…
It’s positive…

Aku beritahu Hubby aku yang tengah tidur lagi tu…
Hmmmm… happy tersangat masa tu…

Actually before this, ada je masa period cycle aku terlajak sampai 5 hari
aku check UPT pagi dapat negative, petang tu turun period…
Tu yang aku actually tak berapa nak buat UPT tu
Kita boleh kira bila kita subur semua,
tapi tu la, untuk orang yang Menstrual Period Cycle tak berapa
fix ni, memang susah sikitlah nak detect.

Pape pun, semuanya takdir dan kuasa Allah…
Dia dah aturkan semuanya
Aku bersyukur…

Untuk sesiapa yang try to conceive,
jangan patah semangat!
ada sorang office mate aku ni, da 3 tahun kahwin, dua tahun mencuba
tapi tulah, belum berhasil…
aku nak suh dia solat sume pun tak boleh juga,
sebab dia bukan islam pun…

Dia lagilah, berhabis duit bagai nak buat rawatan
macam-macam cara dia cuba
kalau ikut apa yang dia sendiri cerita
dia ok, Cuma husband dia je problem sikit

Ada banyak tips and cara amalan untuk
kita sebagai umat Islam untuk try conceive
Solat dan berdoa banyak-banyak…

Untuk yang dah agak-agak macam preggy tu,
cepat buat UPT, bukan apa
kalau dah tahu preggy, boleh jaga makan elok-elok
boleh je beli UPT strip ni kat farmasi



Lepas aku tahu aku preggy, aku terus amik asid folic


Aku da minum susu ni sebulan sebelum aku preggy lagi…
Memang awal-awal aku dah prepare…



So… pape pun, all the best kat luar sana!
doakan aku pun yang the best! Haha!

~Zamiy Hisana~

1 comment:

Che Cha said...

wah , kasih seorang ibu