Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 17, 2013

Get Ready To Go!!!


Kurang 14 hari lagi count-down untuk aku and By nak tengok ‘little one’ ni…
Aku masih sibuk dengan semua kerja-kerja kat Office sebelum
aku nak bercuti ni…
Memang Doc dah bagi satu date untuk deliver,
tapi manalah tahukan, tiba-tiba ‘little one’ ni kuar awal…

Aku memang banyak blog-walking, cari tips
and banyak tengok apa-apa barang yang diaorang prepare untuk
stay kat hospital bersalin nanti…

Aku memang blog-walker yang tegar!
Apa-apa pun memang aku ‘prone’ untuk blog-walking dulu before Tanya orang By kadang-kadang tak berapa gemar aku berguru sangat dengan blog
dia takut aku kaut info yang salah
Ni terpulang kat individu… aku akui betul. Tapi pandai-pandailah digest info
and depends juga dengan tips apa yang kita search kat blog ni…

So, back to the list!

Ni antara List yang aku dah buat untuk preparation ke hospital… (Swasta boleh, kerajaan pun boleh)
For little one:  
 1) Pampers – 4 keping size ‘new born’
2        2) Lampin @ Napkin – 4 helai. Ni untuk lap and balut baby
3    3)  Barut @ kain ikat perut baby – 2 helai. Ni untuk elakkan kembung
4      4) Topi baby – 1 helai. Takut baby sejuk kepala
5    5) Sarung tangan and kaki baby – 2 pairs. Kuku baby agak panjang waktu lahir
)     6) Tuala mandi – 1 helai. Depends juga, tapi untuk lengkap, bawalah
)      7) Baju baby – 2 helai. Kalau boleh baju yang berbutang di depan, senang nak pakaikan.
8      8) Sapu tangan – 1 helai. Ni pun guna untuk lap pape.
9      9) Barang mandian, bedak, dan minyak baby
1   10) Minyak telon
1   11) Wet tissue
1   12) Tisu
1   13) Bantal baby – ni tak perlu pun tak apa. just saje nak alas baby nanti
1   14) Selimut – ni tak perlu pun tak apa.

Ni for mama little one plak
1      1) Pad  - Bawalah dalam 4-5 keping gitu
2      2) Kain batik – 2 helai
3      3) Stoking kaki
4      4) Tuala mandi
5      5) Toiletries (pencuci muka and sabun-sabun semua)
6      6) Air selusuh @ mineral water
7      7) Baju T-shirt – 2 helai
8      8) Tissue
9      9) Selipar
1   10) Roti and kurma – nak makan sebelum berjuang bagi tenaga

Barang-barang lain yang perlu juga di bawa
1      1) Buku mengandung @ buku merah
2      2) IC ibu
3      3) Madu – untuk bertahnik ( belah mulut baby)
Ok… setel da serba sedikit barang yang perlu di bawa dan di siapkan before nak ke hospital. Ada orang kata, kalau ke hospital swasta, kita tak perlu sediakan barang sangat, sebab biasanya pihak hospital yang akan beri. Tapi tak salah juga kalau kita nak prepare. Just in case… kan? Hehe…

Kalau sesuai, stand by kat dalam kereta beg ni
Bagi aku, tempat parkir kereta tak berbumbung.. (maklumlah rumah apartment)
so, aku tak letak kat dalam kereta
aku letak kat rumah je.
tapi aku and By rajin travel balik rumah parents aku
so, kalau kitaorang just bawa je beg tu bersama, tapi tak tinggalkan dalam kereta.
aku tak bawa pun pergi ke office.

Now aku da almost 37 weeks,
By da tak galakkan aku pergi kerja
dia kalau boleh nak suruh aku cuti tanpa gaji sebulan ni…
aku punya due dalam 30 October macam tu..

Tapi aku ada banyak komitmen kerja
Selain tu, aku tak sampai hati nak biar by commit dengan beban kewangan sorang-sorang
Even dia kata tak kisah, tapi aku still rasa tak sampai hati…
Banyak komitmen berkaitan duit nak disetelkan.
Tambahan pula aku bersalin kat hospital Swasta, sebab By nakkan doctor perempuan sahaja yang attend aku…
kalau sakit biasa pun dia lagi suka aku jumpa doctor perempuan…
kereta, sewa rumah, api and air, makan minum, dengan kami yang baru berpindah ke rumah sewa baru hujung minggu ni…

Alhamdulillah… barang baby dah banyak setel,
thanks to my mummy mertua yang banyak tolong setelkan.
Last week masa attend kelas antenatal, aku and By setelkan mana-mana
barang baby yang tak setel lagi…
InsyaAllah, entry lain boleh aku share apa-apa barang yang aku prepare
nak sambut little one ni…
For now… cukuplah kot… huhi!!!

~Zamiy Hisana~

1 comment:

Unknown said...

Memang banyak senarai barangan yang perlu disediakan utk persediaan bersalin ni kan. Jangan lupa set bersalin kot2 kena duduk lama di hospital :)