Pages

My sweet Surrender

Thursday, October 17, 2013

Aku dan si Hyperemesis Gravidarum @HG…


Memang tak boleh nak bayangkan…
Bertapa si HG ni betul-betul buat hidup aku ni sengsara sangat-sangat
tiada saat yang aku rasa happy sejak HG ni datang

Celik je mata memang si HG ni yang aku ingat
dan aku caution sangat-sangat.
Aku sampai pada tahap yang aku terlupa yang aku tengah preggy
sebab melayan si HG ni setiap masa.

Apapun makanan tak boleh lalu kat tekak aku ni
memang tak boleh masuk…

Betullah kata orang, time mengandung, kita akan tend to eat something
yang dulunya kita tak makan.

Aku tak berapa gemar sangat minum air laici
tapi masa ni, aku selalu minum air laici twister yang By selalu beli…



Aku tak berapa makan sangat roti chocolate yang gardenia ni…
may be sebab aku kureng sikit coklat2 ni,
tapi time preggy, ini lah yang aku rasa boleh makan and telan



Aku start di lawati oleh si HG ni masa aku masuk minggu ke-8.
Betul-betul after aku kena ‘bleeding’ after minggu ke-7 preggy.
Depends pada individu, ada yang seawal minggu ke-6 preggy pun dia dah rasa
Aku ada sorang kawan yang mengalaminya seawal minggu ke-6 ni.

Awal-awalnya memang tak teruk sangat,
Cuma ada makanan-makanan tertentu je yang bila makan rasa loya
then after that, ianya terjadi sampai every food pun tak boleh nak makan
muntah sesaje… ni aku punya pengalaman sendirilah

Aku Cuma boleh makan ikan goring dengan nasi kosong je.
kadang-kadang aku tukar ayam goring
tapi tak tahan lama, lepas tu bueekkkk… balik…
tak sampai sejam pun…

Aku risau sangat sebab aku tak dapat nak minum susu…
ni kalau minum lagi dahsyat perasaan loya tu
sampai harini aku rasa trauma
aku memang risau sebab OBIMIN (vit awal mengandung) pun
memang lansung tak boleh masuk

Obimin ni hanyir sikit, may be sebab zinc dalam obimin ni buat rasa hanyir darah
aku bimbang baby tak dapat khasiat
tapi awal-awal tu aku memang amik asid folic secara berasingan



Berpuluh trip aku buat ke klinik
sampai pada satu tahap, aku dah tak tahan sangat,
aku buat diagnosis T4/TSH sebab takut ada gangguan hormone lain.

Menurut penerangan doctor,
Si HG ni jadi sebab badan aku tidak dapat membiasakan diri dengan
hormone yang di keluarkan baby dalam womb.
memang ini adalah fenomena biasa untuk sesetengah preggy woman.

Mak and ibu aku, dua-dua tak ada symptom alergik macam si HG ni
tapi aku antara yang memang terpilih untuk merasainya

Normally, kalau muntah kuning yang keluar pagi-pagi tu adalah muntah angin
aku muntah angin pun ada, lepas tu muntah makanan memang selalulah

Hubby aku memang stress tahap tension…
seriously, dia sama terkena impak tu sampai aku boleh rasa
dia rasa tension tengok aku muntah-muntah setiap masa
ada satu masa dia kata,

“sorang pun tak apa, By tak sanggup tengok ayang macam ni…”

Aku punya symptom ni berakhir setelah aku masuk minggu ke-20
Ni boleh dikatakan completely heal gitu…
memang sebelum masuk munggu ke-20 ni, dia ada tunjuk tanda-tanda
menyurut… tapi still ada

Si HG ni akan makin bertambah teruk bile seseorang tu ada sejarah penyakit gastric
Aku memang ada gastric tapi aku jarang kena serangan
sebab aku makan on time and aku jaga makan aku
Bukan nak berlagak o what, tapi Alhamdulillah
masa sebelum preggy aku tak de masalah dengan puasa Ramadhan (melainkan uzur je la)

Doctor yang diagnos aku tu banyak bagi tips and nasihat
dia tak kasi aku makan nasi lemak, benda-benda bersantan and also cili
makanan macam ni ada tendency menghasilkan gas
yang membuatkan aku cepat rasa loya dan mual
then seterusnya muntah belela la jawabnya







After baik tu,
Aku dah mula try balik makan makanan yang aku suka makan
sedikit demi sedikit, Alhamdulillah...
memang no problem semula
happy sangat, aku belasah macam-macam makanan
 

~Zamiy Hisana~

No comments: