Pages

My sweet Surrender

Wednesday, November 16, 2011

Makhluk Kesayangan Hamba...

Ingat aku sayang orang je ke?
Yang bukan orang pun aku sayang sangat-sangat...
Mestilah... keluarga-keluarga comel aku ni...
Turi (Kasturi), Ayeez (Fareez), Adik, Baby, Itam, Ciku, Hero, Anje (Manja), Pak Lang (Belang), Kakak (Kak Long), Ameng (Cemeng), Comot dan juga Combie...

Penyeri hidup dan juga teman kala sepi...
Penghibur hati mak dan ayah aku...
sememangnya ayah aku suka teramat sangat dengan kucing...
Ibu aku... lagilah... macam anak dah dia buat mereka-mereka ni...

Mereka semua ini ada kisah, sifat dan telatah masing-masing..
Yang unik dan tersendiri...
Mereka mestilah comel di mata aku...
Orang bodoh je kot, kata kucing tak comel!
Haha!!!! (No offense....)

Aku ingat lagi...
Dulu masa aku kat Matriks lagi,
ada lah seorang kakak ni, bagitahu aku satu kisah yang
sampai hari ni, melekat kat dalam ingatan aku dan aku rajin menceritakannya...

Kalau tak silap akulah... kisahnya macam ni...
Sewaktu Nabi Muhammad SAW nak solat, ada seekor kucing tidur di atas tkar sembahyang (ada setengah cerita mengatakan serban Nabi Muhammad SAW), sebab tak mahu mengejut kucing itu tidur kerana sayang, Nabi Muhammad SAW memotong separuh tikar sembahyang Baginda...
Kucing merupakan binatang kesayangan Baginda...

Aku pernah dengar lagi orang kata...
Orang yang sayang or suka kucing ni...
Penyayang.... Wallahualam.... ni bergantung kot...
Kalau dah memang kepala angin, tetap juga kepala angin.... (Kan? Kan? Kan?)
Tapi yang confirm! Orang yang suka kucing ni, hati dia cepat simpati dan kesian...
Lembut hati....

Buat pertma kalinya aku memperkenalkan mereka untuk tatapan umum....
Heeee....


Ayeez (Fareez)

Ni Mak aku yang jumpa... kat tempat kerja dia... Kucing ni kacukkan parsi dengan kucing biasa rasanya...
Dia garang sangat-sangat... Aku berapa kali jadi mangsa gigitan dia...
Ayah aku baru je pergi hospital bulan lepas sebab kena gigit dengan dia...
Dia ada sawan rasanya.... Haha... Citer pasal dia... nanti ada kemunculan istimewa dia kat blog aku ni...
Dia Jantan... orang datang rumah aku tertarik dengan dia... ada yang nak beli...
Tapi dia ni intan payung ayah aku... kena gigit berpuluh kali pun sampai kuar masuk hospital pun dia sayang juga...
Kucing.... bukannya tahu apa pun...
Dia duduk dalam sangkar, kalau dia keluar...
Habislah...
Dia tak lari...
Tapi..... haha... nantilah cerita psala dia lebih lanjut...

Adik


 Dia ni adik beradik dengan Ciku, lain-lain ayah... haha... ciku lahir dulu... pastu dia ni yang second kali mengandung punya...
Walaupun adik beradik... tapi perangai dia jauh berbeza dari Ciku... Mak aku kata... adik jantan pondan... haha...
Hei! Dia baik tahu... kencing tak pancut-pancut...
Dia tak pukul orang...
Makan pun tak rebut-rebut sampai marah-marah orang...
Tapi... dia ada je nakal tersembunyi dia...
Tak pe... nanti cerita lain... hehe...


Ciku

 
Ni lah abang kepada adik... dia ada je adik beradik selahir dengan dia... tapi dah mati...
Dia ni baik sebenarnya...
cuma kadang-kadang datang angin gila dia, dia nak pukul orang je kejenya...
Tahulah... nama  pun kucing jantan...
Dia tak suka mengayau tak tentu arah...
Dia tidur je kat dalam rumah...
Tapi... dia tak jinak...
Takut orang sikit...
Semua orang pun dia takut...
Ada citer dia... nantilah... hehehe....



Baby


My Very cute one and only!
Dia ni kucing betina... Dia sangat manja tapi.... dia tak jinak...
Dia cuma nak dan suka orang tertentu sahaja dalam rumah...
Contahnya... dia tak suka adik aku dan isterinya...
Haha!
Baby ni sangat-sangat istomewa...
Kebanyakkan kawan-kawan aku kenal dengan dia...
Aku pernah bela dia kat UPM dulu...
Dia jadi penghibur kepada kawan-kawan aku...
Eiki sayang sangat kat dia...
Auz pun pagi-pagi buta lepas bangun tidur pun cari dia dulu...
Paro selalu menghilangkan tension dengan bermain dengan Baby...
Istimewanya Baby ni... dia tak suka dengan orang yang tuan dia tak suka...
Haha... automatik ok... dia tahu saje kalau aku tak suka seseorang tu... Dia pun sama, buat tak tahu siap lari lagi kalau nampak orang yang aku tak suka tu...
Dia banyak kisah... Aku sayang sangat kat dia...
Boleh di katakan ni lah kucing aku...
Nanti... ada kisah istimewa khas untuk dia...
Kucing kacukkan parsi juga ni...



Itam



Ni pun kucing kacukkan parsi...
Masa kecik dulu, dia jinak tersangat-sangat...
Tapi bila dah besar dia tak nak orang sangat...
Tapi dia tak garang...
Dia bodoh lagi...
Dia pun ada kisahnya...
dia mana... Jalan raya ibarat tempat tidur dia...
suka sangat baring atas jalan raya...
Dah lah hitam... mana nak nampak... tengok dalam gambar ni pun dah tahu...
bertapa hitam sungguhnya dia ni...
Badan dia berat sangat... almost 5KG....
Aku takut dia kena obes... Gambar ni, masa dia kecik dan kurus lagi...
Sekarang...
Aku tak sempat nak amek gambar baru dia...
Dia kuat mengayau...
Malam je ada kat rumah...



Cemeng @ Ameng


Haa.....
Ini lagi istimewa...
Dia buta....
Buta sebelah mata dan hampir sebelah lagi tu hampir hilang penglihatan dia...
Kalau bagi mereka-mereka ni snack, aku campak kat lantai, dia confirm tak dapat...
Sebab dia tak nampak...
Hidung dia pun ada masalah...
Tapi... Bulu dia gebu dan cantik...
Dia kacukkan parsi juga...
Gambar kat atas ni masa dia muda lagi...
Sekarang dah besar dan gemuk sikit...
Muka dia tenggelam sebab bulu dia tebal sangat...
Dia jantan, tapi badan dia lembut macam kucing betina...
Dia pun manja... tapi tak jinak...
Orang yang dia tak kenal, dia tak nak...
Kadang-kadang, bila aku kat luar dah pakai tudung pun dia tak kenal aku...
Maklumlah... buta lah katakan... lagi pulak, hidung dia ada masalah nak bau...
Dia selalu tidur dengan aku malam-malam...
Ada juga kisah dia... nantilah... heee......



Hero




Ni Hero...
Di ambil sempena kucing yang kaki dia kena potong tu...
Ada la iras-iras sikit, bezanya dia ni ada kaki depan...
Dia manja dan suka berdokong...
Kalau duk depan dia, mau dia panjatnya...
Mata hitam dia besar...
Cumel sangat...
Masa kecik, dia sakit mata teruk sangat..
Tak sangka bila dah besar mata dia cantik...




Pak Lang


Ni manja tapi dia tak suka orang cium dia...
Pantang nampak orang landing atas sofa...
Dia terjah naik terus...
Dia ni adaik beradik dengan Hero...
Dia jantan...
Harap dia besar nanti tak delah kencing pancut-pancut merata dalam rumah...




Manja


Dia manja sangat...
Adik beradik Pak lang dan Hero juga...
Dia jantan...
Warna da sama dengan Hero...
Cuma, dia banyak warna putih dan mata dia kecik sikit dari Hero...
Dia tak berapa nak berdokong tapi dia rajin mengekor orang...
Mana je orang yang dia nak mengekor, dia ikut je sepanjang hari...
Kalau kau menyorok dalam bilik pun,
Dia tunggu kat depan pintu bilik sampai tertidur depan pintu...




Kak Long


Tak tahulah kalau dia sebenarnya yang sulung...
Masa lahir aku tak tengok pun...
Dia seekor je betina dalam keempat-empat beradik ni...
Gambar kat atas ni masa dia kecik sikit...
Sebab tak sempat nak amek gambar terbaru dia...
Dia tak banyak perubahan pun...
Dia tak berapa jinak sangat dengan orang...
Memang tak berapa nak main-main dengan manusia ni...
Mungkin juga sebab orang jarang nak pegang dia...
Tapi kalau usap kepala dia... dia manja je macam kucing yang lain...




Kasturi


Tak tahulah kemana dia menghilang....
Dah berapa hari dah dia tak balik rumah...
Dia dah tua sangat...
Yang paling tua sekali dalam rumah...
Dekat 7 tahun juga umur dia kalau tak silap aku...
Dulu dia kena jaundis, bawa pergi vet...
Dia sembuh...
Cumel sangat dia masa kena tahan wad...
Tangan berbalut dengan drip air...
Hee.... cumel sangat-sangat...



Hee... berikutlah makhluk kesayangan-kesayangan hamba...
Aku sayang mereka semua sebab mereka macam dah ahli keluarga aku...

~Zamiy Hisana~

1 comment:

Che Cha said...

Rindunye BABY! muka sebijik macam dulu2 jek weh. huuuuu rinduuu. ahax. dah la gemoksss!

banyaknya kucing ko zam oiii. bleh wat pusat pemeliharaan kucing2 dah ni, jadi sub co dengan PAWS.

byk kucing ko cantek2, kacukan gitewww!