Pages

My sweet Surrender

Friday, June 18, 2010

Aku kena marah sebab ada DEGREE...

Arini aku pergi satu interview... kat am isurance berhad, dkt2 dengan KLCC dah...
Aku pergi dengan sorang member sekolah aku ni, Saadah, baru je dia konvo 7 Jun aritu, dari MSU amik Biomedik...

Sebabkan bermember, maka semangat aku berkobar-kobar nak pergi interview tu, maklumlah Fresh-grade lah katakan...

Aku kuar rumah kul 8 pagi, tunggu kat bustop Subang perdana... 10 minit gitu aku naik bas rapid KL yang bernumber U81... aku dengan member aku duk kat dalam bas tu sambil bercerita panjang, 5 tahun kot dah tak jumpa dia...

dia memang sekepala, sekapal dan sewaktu dengannya dengan aku... memang clique kepala aku juga la...

dekat sejam lebey gitu sampai KL... bekfast jap kat McD, pastu hafal-hafal skrip sket, tangan aku dah start rasa macam tak de jari dah... nerbes sioT... dekat keliling KLCC gak la, aku dengan saadah g round cari tempat potostat IC, aku lupa... lagi tak leh blah aku pnya resume tinggal, segala slip-slip dan transkrip aku tak potostat... aku budget ada copy... cil***t tul....

Tak pe... lepak lah... jawab je la apa ya patut, resume terjatuh kat dalam longkang ke tadi... mampus la...

sampai kat sana, aku punya nama yang ke-23, Saadah orang terakhir yang sampai jam lebey kurang 11 lebey gak la... org y ke-24...

aku pun masuk sambil semua mata pun tak leh blah tengok aku, tahulah aku cantik, tapi tak yah lak kot nak tengok aku macam tak pernah tengok orang cantik... (Mampus tak leh blah aku ni...)

tak sampai 5 minit gitu, kami yang seramai 17 orang di panggil oleh interviewer... yang di namakan LK kot...
masuk-masuk terus kena kenalkan diri sesama sendiri, gaya macam pergi motivasi la... ice-breaking gitu... memang boleh kenal sumer muka, aku rasa at least 7 hari juga la nama sume bebudak tu aku boleh ingat kot...

Erna, Ady, Izmet, Ariff, Ain, Rajatul, Fadzillah... n so wahtever la candidate aritu...

Aku tersebut lah yang aku ni budak Bachelor food science and technology, no offense...aku dapt la 2-3 wow yang bukan wow simpul...

tapi takpe, sesi interview bertukar kepada sesi debat... boleh tak isu yang di bincangkan adalah isu goverment sector VS Private sector...
aku pk, no offense, i choose government sector... giler punya tak leh blah... kebanyakkan yang team private sector tu, sumenya yang dah keje and ada pengalaman... ala setakat seconet, dorang lebey kurang umo aku gak... cuma bukan degree holder lah...

in my point of view, this debate is the worst debate that i ever had in my entire 23 years old life...
i'm not talking about the title of the debate but, the way the debate is handle... no offense to the private sector team, but their point are nothing... mereka cuma curahkan apa yang mereka tak puas hati dengan kerajaan... that was not suppose to happen, professional... is the ideal quality to handle things... dorang main blasah je cakap, kalau la ada government officer ker duk menyamar kat dalam tu, confirm kot kena buang negara. kot dorang..

aku admit, both of this sector is good, private need government, so do government... dorang boleh cakap the advantage of private sector, but dont talk bad about government sector, it's ruin your professional image, i just say, no offense!

Istimewanya... debate ni ada second round, tajuk baru degree and above is better than SPM...

Ni baru betul punya Hot topik...

Memandangkan dari 17 candidate tu, ada less than 7 people yang ada degree holder... tahu jela... apa jadikan... member aku ni pulak memang dah geram sangat kot dengan bebudak ni terlepas lak cakap,
"SPM holder, not professional...!" Amek kau!  actually, during that debate, i dont agree about what my friend has said... but as a person, i'm totally agree... cara dorang jawab soalan, berebut-rebut, menjerit-jerit, tak bagi chance lansung orang nak cakap, pemarah... n... i hate that attitude! aku yang memula take part in that session terus jadi tak minat, how can you answer to someone that cannot keep him or her composure calm, and keep on yelling and talking non-stop? i'm a professional, and that professional is me... i learn how to keep my composure and quality as a woman of course and also as a university student... this is just a common sense of a mere person...

sure lots of gap kat interview tu!

Aku bukan kutuk budak SPM, aku pun budak SPM... tak de SPM tu, tak masuk matrik kot aku, tak amek kot Food tech... tapi agak2 a weh... ko tak puas hati tak de degree, tak yah offense kot... ko yang tak nak blaja, pastu ko nak offense la dekat orang yang nak belajar, y tak le blah skali ayat yang paling aku ingat kot sampai mati,
"Budak2 degree ni, bukannya ada quality... tak pandai pun..." menyirap aku dengar, tapi tahan je... aku kan professional, setakat benda macam tu, aku tak melatah kot... senyum je kat situ... tapi, aku pun manusia gak... ada hati... punya macam nak mati belajar, suka-suka mulut je cakap macam tu...

"Ko ingat aku nganga2 je ke g sana dapat degree?" ni member aku cakap la... memang pun, ingat senang ke... menangis meraung kot, menghafal formula sana-sini...

suka-suki je sorang lagi ni cakap,
"I amek sijil architecture, my friend amek degree architecture, tapi gaji sama dengan i... so buat pe nk amek architecture degree susah2?" kalu tak LK tu cut-off debate tu, aku dah jawab dah kot,
"U tak rasa ke member u tu ada possibility jadi ketua u in 2-3 months? why not? she's more advantage in theory after all... that's a fact... experience? may be 3 -5 months, she's got all the experience that u have in 1 year... no offense to sijil holder ok... i'm stating the possibility only, idea ni keluar kat otak aku sebab dia arrogant sangat... sedara aku berlambak je yang amek sijil, tapi bagusnya sedara aku tak pernah belagak la..

ni soalan mati, n soalan ni memang aku recite berulang kali... ni soalan tuk bebudak tu dari interviewer, may be nak dengar jawapan kreatif diorang kot...
"Let say we have two men that are candidate for CEO position. Both of them is 40 years old, both of them also have experience, but one of them is a degree holder another one is a SPM holder... so, which one would you hire? this is for CEO position... think wisely..." ya... as a common sense dalam environment sekarang... semua pun tahu dah kot sape y mungkin terpilih... once again, no offense... lainlah salah sorang dari dua ni, member ko kot...

last but not least, aku tak tahulah dorang ni perasan ke tak, LK tu asyik duk ngulang, "Guys... remember... this is an interview... even it is not formal..."

sampai turun dari bas, sampai kat rumah pun, aku asyik duk terpikir lagi benda ni...
Aku tak pernah lagi g interview gini... hectic!
tp whatever pun, interview ni best... oklah... cuma debate je tu je n kata-kata beberapa orang je yang aku rasa diorang patut simpan je kot kata-kata dia tu... dalam hati... tak payah cakap kot, sebab... lebey baik kot...

what a blast! aku tak pernah lagi kena marah sebab aku amek degree... but today, aku kena marah sebab aku degree holder...

3 comments:

ArtForAuction said...

dalam debat camne sure ada orang2 yg cam hampeh, menegakkan benang yang basah padahal benang tu mmg xle tegak pun. da mcm sotong lembik dah. hahaha

yg penting, ak rasa bukan debat tu, tapi camna ko handle isu2 pedas yang diutarakan.
kalau ko wat gaya2 mature, cakap sepatah dua tapi "intelligent" sure org tu pandang "wah budak degree nih, suka la ak tgk."

gitulah...peace!

Amigos said...

dorg bukan marah jz mgkin dorg ade their point of view yang dorg nk utarakan.cume their way of expressing it tu xbrape nk betol la..emosi terlebey..
so kte lek2 je..jwb kewl tapi bia ade point.

p/s:agaknye dorg pk kalo dpt debat sampai terkeluar anak tekak tu da kire bleh dpt post tu kot..

Hisana said...

Haha... ye kot... aku pun rasa gitu, smapai runtuh bngunan tempt tu, dorang rasa hebat...