Pages

My sweet Surrender

Tuesday, August 25, 2015

Paceri Terung a.k.a Gulai Terung... Resepi ibu

Huhu... nk kongsi resepi...
Maklumlah sejak akhir-akhir ni da mula bnayak habiskan masa di dapur...
Actually, aku suka je masak-masak ni, cuma sedap dengan tak sedap, ataupun.. jadi dengan tak jadi je lah masakkan tu...

So hari ni, aku kongsi resepi terung ni...

senang je... ni resepi dari mak aku... aku selalu masak dah masakkan ni sebab By suka sangat-sangat...

Bahan-bahannya...
- Kulit kayu manis - 1 batang
- Puah pelaga - 3 biji
- Bunga lawang - 2 kuntum
- Bunga Cengkih - 3 kuntum



-bawang putih - 2 ulas
- bawang merah/kecil - 3 ulas



- Serbuk kari daging/ ikan - 1 paket



- Cili giling - 3 sudu (ikut suka..)



- Kerisik - 2 sudu



- Gula pasir - 4 sudu (ikut suka...)



- Garam
- serbuk perisa/ ajinamoto
- Terung panjang - 3 biji (kalau nak pakai terung jenis lain pun okay...)



- Udang kertas/ udang kering segenggam (ikut suka juga...)


- Secubit je asam jawa... tapi kalau nak masam tambahlah lagi asam jawanya...


Asam jawa




Ni antara bahan2nya...


Persiapan sebelum menumis

1) tumbukkan sedikit udang kering jika anda menggunakan udang kering sebagai bahan rencah


2) Campurkan rempah kari dan cili bersama





3) Sediakan air asam jawa




Cara-caranya...

1) Panaskan minyak dan tumis cengkih dan 'rakan-rakannya'.. heee...


Sekejap je.. lama-lama nanti mende2 ni meletup...


2) Masukkan bawang2 yang di hiris... kemudian bila bawang dah nampak garing sikit, masukkan udang kering (kalau guna udang hidup, masukkan masa dah masukkan dalam air asam jawa nanti)


3) Masukkan cili dan rempah kari tadi dan goreng sampai cili dan rempah garing dan 'naik minyak'



4) Masukkan kerisik



5) Masukkan gula


6) Masukkan air asam jawa, tambahkan secawan air (ikut suka), dan biarkan mendidih. Masukkan terung dan biar dalam 5 minit... Jangan terlalu lama sebab nanti terung lembik dan hancur. Jangan lupa masukkan garam dan ajinamoto (kalau nak...) boleh juga guna bahan perasa yang lain... 'cukup rasa' atau pun yang knorr punya brand tu.. (aku tak ingat...)


P/s: Kalau nak pekatkan kuahnya, bolehlah tambah tepung jagung sikit... ikut suka, dalam sesudu kecik tu pun boleh...

Biasanya kalau aku masak paceri terung ni, aku akan lawankan dengan ayam goreng ala KFC... yang ni nanti aku kongsikan resepinya... hehe.. sedap sangat, sampai ibu aku yang tak berapa suka makan ayam pun makan banyak sangat... hehe... Alhamdulillah...


Ok... dah siap... hehe...

SELAMAT MENCUBA!!!!







No comments: