Pages

My sweet Surrender

Friday, May 10, 2013

Powers of the hands...

Ada banyak benda boleh diceritakan berkenaan ini..
Well... kali ni aku nk cerita pasal topik yang aku baru share dengan hubby aku..
Actually da lama aku dengar 'cerita' ini menjadi sebutan dan telah pun di ketahui umum...
Cuma, baru2 ni je aku and hubby dapat berbual panjang...
Susah nak dapat peluang macam ni, memandangkan waktu kerja yang berlainan...

Lately aku banyak habiskan masa dengan bercuti...
Cuti kenapa tu, biar aku je la simpan dulu..
Nanti agak2 aku da ok, aku ceritalah kenapa...

Balik kat topik ni, aku sungguh sangat tertarik dengan isu ni...
Sangat logik...
Kuasa tangan...

Ok.. let say lah korang nak melintas jalan kat tempat yang sangat sibuk and kebnyakkannya kenderaan yang lalu pun laju sangat2...
Kalau korang main lintas je, memang cari penyakit...
Tapi cuba korang nak lintas tu korang angkat tangan...
Ni betul punya... kereta yang laju pun boleh berhenti sebabkan korang angkat tangan tu...
Tapi, agak2 la yer.. jangan jadi macam bangla, melintas highway macam ayam...
Ni aku selalu terkena..
Korang jangan melintas highway sambil angkat tangan lak, highway besenya ada jejantas dan kenalah ikut jejantas, keta yang berada atas highway paling low pun 80km/h, mana mau dia nk berhenti kan...



Next thing, khas buat mereka yang menaiki motor...
Kalau2 nak tukar lane masuk simpang or mana2 la, cuba angkat tangan n kepak2 sikit tangan anda tu... InsyaAllah... besenya pengguna jalan raya akan jadi sangat prihatin dan mengutamakan anda...
Beselah, manusia zaman sekarang ni ego.. lagi2 bila atas jalan raya... susah nak jumpa yang boleh tolak ansur...
Paling teruk sekali time nak masuk kul 8pagi and time kul 5 petang... sepanjang jalan menyumpah saja... Nauzubillah..







Selain tu, sebenanya kita boleh guna tangan ni untuk menjalinkan ukhuwah...
Hehe... bnyak ukhuwah boleh terjalin ni...

yang ni pun boleh juga yek...









And yang paling utama sekali, sebagai umat Islam, kuasa tangan...
Adalah berdoa...
Angkat dua2 tangan, iaitu tadah tangan...
Mintalah pada Allah.. jangan minta selain dari Dia..



Kita kena faham konteks mintalah hanya pada Allah ni...
Contohnya, kalau kita tak faham macam mana nak belajar sesuatu,
Minta pada Allah dulu, untuk permudahkan dan bukakan minda kita, kemudian tu baru kita ikhtiar cari cikgu ke or tanya dengan orang...
 Manusia ni selalu macam tu...
Kalau susah kang minta kat tok bomoh bagi dapat duit banyaklah, n ntah pape lagi lah...
Mintalah dekat Allah, doa banyak2...



Hmmm...  malas nk buat entry panjang sangat...
(Ni pun dah boleh tahan panjang da... haha... )
So... Hmmm.. ada banyak benda boleh buat dengan tittle ni... Heeeee...

~Zamiy Hisana~

No comments: